Download:

maandag 4 februari 2019

2018 was voor DAF een recordjaar


DAF Trucks heeft in 2018 alle records gebroken. Dankzij een historisch hoog marktaandeel van 16,6% groeide DAF in het zware (16+ tons) segment uit tot het tweede grootste truckmerk van Europa. In het belangrijke trekker-segment is DAF de marktleider in Europa met een marktaandeel van niet minder dan 19,8%.

DAF Trucks brak in 2018 alle records en groeide in het zware (16+ tons) segment uit tot het tweede grootste truckmerk van Europa.
DAF-in-2018

De Europese truckmarkt in de klasse boven 16 ton kwam in 2018 uit op bijna 319.000 trucks tegen 306.000 het jaar ervoor. “De Europese economie was het afgelopen jaar erg sterk. Dat zorgde voor een hoge transportvraag, waardoor de behoefte aan trucks groot was”, stelt Harry Wolters, president-directeur van DAF Trucks.

Marktleider in zeven Europese landen
Net als in de afgelopen jaren was DAF in 2018 in het zware segment marktleider in Nederland (32,0%), het Verenigd Koninkrijk (26,5%), Polen (23,2%) en Hongarije (32,6%). Bovendien werd de Nederlandse truckproducent in 2018 ook de grootste in België (22,1%), Bulgarije (19,9%), en Tsjechië (19,5%). In Duitsland - de grootste truckmarkt van Europa – was DAF met een marktaandeel van 12,3% wederom het grootste importmerk.

Stabiel marktaandeel in 6-16 ton segment
De totale Europese markt voor lichte trucks (6 - 16 ton) daalde licht: van zo’n 52.500 eenheden in 2017 naar iets minder dan 52.000 vorig jaar. Het marktaandeel van DAF  bedroeg 9,0%. In de lichte klasse is DAF marktleider in zowel het Verenigd Koninkrijk (32,0%) als in Ierland (18,2%). 

Verdere groei buiten de Europese Unie

DAF verkocht buiten de Europese Unie 8.700 vrachtwagens. In Taiwan verstevigde DAF zijn positie als marktleider met de introductie van de nieuwe generatie DAF Euro 6-trucks. Verder groeide het marktaandeel van DAF in Israël, Wit-Rusland en Zuid-Afrika en verkocht DAF een record aantal trucks in Indonesië. Daarnaast werd de assemblage gestart van de DAF CF in de fabriek van moederbedrijf PACCAR in het Australische Bayswater.
Ook verkocht DAF meer dan 3.500 PACCAR-motoren aan toonaangevende fabrikanten van touringcars, bussen en speciale voertuigen over de gehele wereld. In 2018 werden de eerste motoren verkocht in Singapore en Myanmar.

“DAF wil verder groeien”
“In 2018 hebben we samen met onze professionele dealers een prachtige basis gelegd voor verdere groei”, aldus Richard Zink, lid van de Board of Management en verantwoordelijk voor Marketing en Sales. “De markt prijst de betrouwbaarheid, de lage operationele kosten en het hoge chauffeurscomfort van onze trucks. Daardoor hebben we het afgelopen jaar veel nieuwe klanten aan ons kunnen binden - van kleine ondernemingen tot grote internationale vloten - en steeg ons marktaandeel van 15,3% naar 16,6%. Daarnaast zijn we trots dat DAF in Europa marktleider in trekkers is, een positie die we ook met onze uitgebreide reeks bakwagens en voertuigen voor specifieke toepassingen nastreven. Tenslotte hebben we voor elke transportoplossing een perfecte oplossing op maat.”

Productierecord
Om aan de hoge vraag naar haar trucks te voldoen, produceerde DAF in 2018 een recordaantal van meer dan 67.000 lichte, middelzware en zware trucks, een stijging van 10,1% ten opzichte van het jaar ervoor. DAF schat in dat de markt voor zware trucks in 2019 met een volume tussen 290.000 en 320.000 eenheden opnieuw sterk is.

 

Deel deze pagina

Wij nodigen u uit deze pagina te delen.