woensdag 20 december 2017 | Eindhoven | DAF Nederland

DAF van Kruisdijk moeiteloos naar 2 miljoen km


Op een DAF kun je rekenen, ook na twee miljoen kilometer! Kruisdijk Transport in Zwolle kan daarover meepraten. Een bijna zestien jaar oude DAF XF-trekker van dit bedrijf heeft deze respectabele kilometerstand bereikt. Van pensionering is echter nog lang geen sprake. De trekker is nog dagelijks in bedrijf met ladingen die meestal goed zijn voor 35 ton gewicht! Een DAF met uithoudingsvermogen dus, wat ook mede te danken is aan zorgvuldig rijden en goed onderhoud. Dat laatste laat het Zwolse transportbedrijf over aan DAF-dealer Sent Waninge. Accountmanager Johan Langstraat heeft Kruisdijk Transport op taart en een miniatuur DAF getrakteerd.

‘Of we grote reparaties hebben gehad? Nee, normaal onderhoud en het vervangen van onderdelen die je normaal gesproken kunt verwachten bij deze kilometerstand’, vertelt directeur-eigenaar Roel Kruisdijk. ‘Bij 1,5 miljoen kilometer zijn koppelingsplaten en drukgroep vervangen en bij 1,7 miljoen kilometer de turbo. Meer uit voorzorg dan dat het meteen nodig was. Want als je wacht tot de turbo kapotgaat, heb je meer kosten.’

Twee jaar sabbatical
De dubbele-miljonairs-DAF maakt deel uit van een vloot van negentien trucks, allemaal van DAF. In maart 2001 schafte Kruisdijk Transport de XF nieuw aan. Na een bedrijfsperiode van zeven jaar – met gemiddeld 130.000 kilometer per jaar – werd de truck tijdelijk buiten bedrijf gesteld. Het was een bedrijfseconomische sabbatical, die twee jaar later ten einde kwam. ‘Toen hebben we er een compressor op laten bouwen om hem als trekker voor de tankbulkwagens met cement te gebruiken. En daarvoor gebruiken we hem nog steeds’, aldus Kruisdijk.

Benny Jansen (al bijna 24 jaar werkzaam bij het transportbedrijf) koestert de DAF. Vanaf de datum van aflevering, 6 maart 2000, is Benny de vaste chauffeur op deze auto. En ook de enige die dus de 2 miljoen kilometer heeft afgelegd. ‘Een correcte, defensieve rijstijl helpt voor de levensduur. Als je de motor, de versnellingsbak en de aandrijflijn uit elkaar zou halen, dan denk ik dat alles er bijna nog als nieuw uitziet. Zo goed en strak voelt de XF nog tijdens het rijden.’

DAF oldtimers
De meeste ritten gaan van een cementfabriek in Duitsland naar bestemmingen in Nederland. Jaarlijks rijdt de DAF XF nog altijd zo’n 100.000 kilometer. Voor Kruisdijk is opgeven van de DAF niet snel een optie. Uiteindelijk zou hij wel eens deel kunnen gaan uitmaken van de collectie klassiekers van dit bedrijf. Kruisdijk heeft enkele fraaie DAF 2600 trekkers uit 1969 en 1972 aangehouden. En ook heeft het bedrijf nog enkele modellen uit de 3600-serie. Ze zijn natuurlijk niet meer in bedrijf. De oldtimers komen alleen nog van stal voor shows, zoals het Truckstar Festival, en voor deelname aan klassiekerritten. DAF blijft in de hoofdrol bij Kruisdijk Transport. Eerder dit jaar (2017) zijn twee nieuwe DAF XF440-trekkers aangeschaft en geleverd door dealer Sent Waninge. De DAF-dynastie gaat dus door bij dit transportbedrijf.

Deel deze pagina

Wij nodigen u uit deze pagina te delen.