dinsdag 24 oktober 2017 | Eindhoven | Truckland

Unieke DAF XF met TraXon transmissie voor Nieuwland Transport


Bij de introductie van de New DAF CF en XF besloot Nieuwland Transport uit Warmenhuizen tot de aanschaf van een XF 480 met gestuurde voorloopas, Super Space Cab en TraXon transmissie. “Daarvoor hebben wij met verschillende merken testgereden en overleg met de chauffeur gehad. Zo kwamen we met elkaar tot de keuze voor de DAF via Truckland en onze eerste automaat!”, leggen Chris en Angelo uit. Na het plotseling overlijden van vader Adrie, eind 2016, vormen zij nu de directie van het meer dan een eeuw bestaande familiebedrijf Nieuwland Transport.

Onder invloed van de milieuregels op de Rotterdamse Maasvlakte 2 vervangt Nieuwland Transport gefaseerd meerdere van de bestaande Euro 5 DAF trekkers voor de allernieuwste versies met Euro 6 motor. “Ontheffingen zijn mogelijk, maar op enig moment kun je ook daar niet meer aan voldoen”, vervolgt Angelo. “Op zich jammer, want de wagen die we er nu wegdoen is uit 2011, heeft 6,5 ton op de teller en begint nu juist een beetje geld te verdienen. Technisch is hij nog prima, alleen voldoet hij niet meer aan de strikte regels die daar gelden. Voor de planning is het dan lastig telkens rekening te moeten houden met de Euronormen van onze trucks. Daarom is nu gekozen voor vervanging. Na de verschillende testritten zijn we toch weer op DAF uitgekomen. Ons hele park bestaat tegenwoordig uit DAF. Het zijn fijne en vooral ruime wagens, je weet wat je er aan hebt, kunt het technisch goed onderhouden, hebt binnen veel ruimte en ze zien er in de Nieuwland-uitvoering ook nog eens stoer uit. Daarbij is deze van de nieuwste techniek voorzien, daarmee tot 7 procent zuiniger dan de huidige Euro 6, hij is stiller, heeft absoluut veel meer koppel, draait toch minder toeren en voldoet aan de strengste milieueisen. En ja, voor het eerst een automaat. Wij waren daar nooit zo van, omdat wij een handgeschakelde wagen toch lekkerder vonden rijden. Maar eerlijk is eerlijk, deze nieuwste generatie TraXon geautomatiseerde versnellingsbakken doet het veel beter dan waar wij destijds eens mee hebben proefgereden”, vult Chris aan.

“Het geeft tijdens het rijden ook meer rust en zou, in combinatie met de rest van de techniek, ook bijdragen aan een gunstiger brandstofverbruik.  Hoewel er tegenwoordig veel gedaan wordt aan het maximeren van containergewichten, hebben wij toch gekozen voor een gestuurde voorloopas om op weeglussen en bij controles geen problemen te hebben. Verder is ook deze wagen voorzien van ons pakket met extra verlichting, lichtmetalen wielen (toch beter dan gespoten velgen!!), luchtvering op de vooras, goede matrassen, een groot scherm dat ook als televisie kan fungeren, veel kastruimte, GPS Buddy, navigatie en luchthoorns. De chauffeur mag in de cabine zelf ook het nodige laten aanbrengen. Bij ons zijn de mannen immers van maandag tot vrijdag onderweg en leven dus ook in de wagens. Eten doen ze bijna altijd in een restaurant, maar mocht het nodig zijn hebben de meeste wagens ook een magnetron. Accessoires die tevens door Truckland gemonteerd worden, want in een hedendaagse truck steekt het aansluiten van dingen heel nauw en moet volgens strikte regels gebeuren, anders loop je de kans op storingen. En dat is wat je niet wilt”, vervolgen de mannen.

Met deze trekker is Nieuwland Transport ook één van de eerste vervoerder in de regio met een New DAF XF. Beide directieleden, die ook nog iedere dag zelf rijden, hebben een duidelijke scheiding in de werkzaamheden. Zo verzorgt Chris ook de planning en administratie. Terwijl Angelo personeelszaken, de inkoop en -samen met een maat- het onderhoud van de motoreenheden en het getrokken materieel voor zijn rekening neemt. Op die manier zijn ze meer dan fulltime bezig. Angelo is daarbij de vaste bestuurder van de DAF XF combi, die vooral in de regio wordt ingezet voor het vervoer van diergeneesmiddelen en agrarische producten en machines. Achter zijn volledig naar eigen wens opgebouwde DAF trekker, koppelt Chris de voor het werk benodigde oplegger. Ook in trailers heeft men een diversiteit aan eigen oplossingen en is recent een uitbreiding gedaan met een 3-assige Pacton Tautliner. De overige vijf DAF-trekkers zijn als 4x2 en 6x2 uitgevoerd en hebben allemaal een vaste chauffeur.