donderdag 29 juni 2017 | Eindhoven

DAF CF wint op verbruik en laadvermogen


Zoveel mogelijk laadvermogen en een laag verbruik zijn voor Meulenberg Transport in Urmond essentieel. En daarom heeft het bedrijf onlangs vier nieuwe DAF CF440 trekkers aangeschaft. Ze zijn bijna 600 kg lichter dan de trekkers die ze vervangen en per truck is tot 3.000 liter diesel op jaarbasis te besparen. De trekkers zijn onlangs afgeleverd door Allers Bedrijfswagens Maastricht BV. Het bedrijf zet ze in voor transport van zeecontainers, kunststof granulaat voor de chemische industrie, papier en zilverzand.

“Door deze nieuwe aanwinst hebben we nu elf DAF’s in een vloot van veertig trekkers”, vertelt Directeur Wil Meulenberg. “DAF is voor ons bijzonder interessant door het opvallend gunstige eigen gewicht. De CF kan tot wel een halve ton meer lading meenemen dan trekkers van andere merken. Als je zoals wij per ton gewicht wordt afgerekend, dan maakt dat veel verschil.”

Bij Meulenberg Transport leggen de trucks tussen de 80.000 en 100.000 kilometer per jaar af. Een gunstig verbruik scheelt dan flink wat kosten. Meulenberg: “Met de nieuwe DAF CF’s moeten we volgens de cijfers 3 liter op 100 km minder kunnen verbruiken in vergelijking met de trekkers die we vervangen. De CF’s hebben de MX-11 motor met het hoogst mogelijke motorvermogen. De standaardcabine van de DAF CF is weliswaar iets kleiner. We compenseren dat met de keuze voor de hogere Space Cab. Daarin kun je rechtop staan. En de chauffeur heeft voldoende opbergruimte.”

Van groeve tot intermodaal
Van oorsprong zit Meulenberg Transport in de zand- en grindhandel. In 1921 opende Frits Meulenberg in Urmond een groeve. Het vervoer van zilverzand stamt daarvan nog af. “We brengen dat nu van de groeve naar een overslagterminal in Geleen. Daar gaat het zand per trein naar Italië. Verder zitten we al jaren in het containervervoer naar de havens van Antwerpen en deels Rotterdam. Dat doen we voor de chemische industrie hier in Geleen. Papier vervoeren we voor papierfabrikant Sappi. En we zijn actief met zeevracht, en ander onderdeel van ons intermodaal transport.”

Met de opkomst van de zeecontainer in de vroege jaren ’70, sloeg Meulenberg een
nieuwe weg in. In korte tijd groeide het containervervoer van DSM naar de haven van Rotterdam uit tot de belangrijkste bedrijfsactiviteit. In de jaren ’90 is sterk geïnvesteerd in intermodaal vervoer. Een goede beslissing volgens Wil Meulenberg die sinds 1996 als derde generatie aan het roer staat. “Daardoor bleven we interessant voor onze klanten. Het organiseren van slim en efficiënt transport, warehousing en dienstverlening zijn vandaag de dag een must om in business te blijven.”

Deel deze pagina

Wij nodigen u uit deze pagina te delen.

Deze site gebruikt cookies

DAF gebruikt cookies om het functioneren van deze website te verbeteren en om de beste service aan u te leveren. Daarnaast maken we gebruik van Google Analytics om uw bezoek aan onze website anoniem te analyseren. DAF's cookies zijn volledig veilig, maar wanneer u dat wenst, kunt u de cookie-instellingen in uw browser te allen tijde wijzigen.