"Het klopt dat vrouwen dingen sneller voor elkaar krijgen."


 

Vrouwelijke chauffeurs zijn in opmars

Een grote truck met een jonge vrouw achter het stuur. Een DAF Truck met een opvallende sticker van Mickey Mouse. Ada Wiacek beschouwt haar dagelijkse werkzaamheden als een hobby, en sinds kort ook als een manier van zaken doen.

We zien steeds vaker vrouwelijke chauffeurs. Volgens schattingen zijn er in Polen 3200 "rijdende dames". Werkgevers zeggen dat vrouwen net zo goed presteren als mannen: ze werken hard, zijn punctueel en beschikken over betere sociale vaardigheden, wat goed van pas komt als een diplomatieke aanpak nodig is om een probleem op te lossen. "Het klopt dat vrouwen dingen sneller voor elkaar krijgen. Wanneer een vrouw een kantoor binnenloopt, is het vinden of leeghalen van een laadplatform opeens geen probleem meer," lacht Ada. Ze is chauffeur voor en mede-eigenaar van Ligenza Transport.

"Kun je dat aan?" "Natuurlijk!"

Ada werkt als bijrijder met haar verloofde, Pawel Ligenza. Samen rijden ze in de wit-rood gekleurde DAF XF Pure Excellence met 480 pk. De Mickey Mouse-sticker is herkenbaar. Ze runnen ook een klein transportbedrijf in auto-onderdelen dat voornamelijk actief is op de Spaanse markt. Ze werken op contractbasis voor Wichot Transport, hun voormalige werkgever, die het niet erg vond dat ze voor zichzelf begonnen en ze zelfs hulp heeft aangeboden. "Zowel Pawel als ik zijn bij dat bedrijf begonnen als beroepschauffeur. Pawel heeft zeven jaar ervaring als chauffeur, ik drie. Hoe het begon? Ik vond het steeds moeilijker om zonder Pawel de dagen door te komen. Op een dag zei ik gewoon: 'Ik ga samen met jou rijden!' Op dat moment was er een vacature bij het bedrijf. Pawel vertelde zijn werkgever dat hij de ideale kandidaat was voor zijn bijrijder. Eerst kon de eigenaar van het bedrijf het niet geloven, maar hij nodigde me uit voor een gesprek, dat ongeveer drie minuten duurde. Hij vroeg me één vraag: "Kun je het aan?" Ik zei: "Natuurlijk kan ik dat!" "En dat was het!" lacht Ada, de eerste vrouw in het bedrijf.

Steeds meer "rijdende dames"

Het was toen echt een unicum, maar de situatie is veranderd in de loop van de jaren, zowel op Poolse als op Europese wegen. "Sommigen vinden het verrassend, maar ik zie eerlijk gezegd geen verschil tussen mannen en vrouwen als het gaat om de rijstijl of de houding ten opzichte van hen in de industrie. Er is tegenwoordig geen duidelijke scheidingslijn meer tussen strikt mannelijke of vrouwelijke beroepen. Veel mannen zijn uitstekende koks, kappers of schoonheidsspecialisten. Ik zie letterlijk een paar keer per dag vrouwen rijden in een vrachtwagen, vooral in Frankrijk of Spanje, en vaak met z'n tweeën. Ik heb dezelfde taken als Pawel: "Ik rijd, ik help bij het lossen, ik wissel de banden, ik trek het zeil weg. Ik vind de bovenste balken wel wat lastiger, niet omdat ik een vrouw ben, maar omdat ik klein ben (1,54 m). Onlangs heb ik zelfs een record gevestigd: 40 minuten voor het wisselen van een band!" zegt Ada.

Dealer biedt een reddingslijn

Een jaar geleden besloten Ada en Pawel om te starten met hun eigen bedrijf: Ligenza Transport. Hun vorige werkgever ging ermee akkoord de logistieke taken op zich te nemen, wat voor beide kanten goed uitkwam. "We hadden het gevoel dat we meer onafhankelijkheid nodig hadden; meer geld verdienen was ook een belangrijke factor. Wij hebben hogere kosten en meer verantwoordelijkheid, maar het is nog steeds winstgevender," zegt Ada. Ze vertelt dat hun dealer bepalend was voor hun bedrijfsgroei. "Zij zorgen voor de voertuigen en bieden ondersteunende diensten aan onze voormalige werkgever. Daarom vroegen wij hen om hulp, en dat bleek een goed idee. Niet alleen hebben ze ons geholpen met de financiering, ze hebben ons zelfs behoed voor een financiële ramp. De oplossing die wij hadden bedacht, zou op de lange termijn niet rendabel zijn geweest. Dat soort hulp, en de wetenschap dat er iemand is die niet alleen aan zijn eigen behoeften denkt maar ook aan de onze, dat is zeer waardevol voor ons. Beide DAF trucks werden geleverd met servicecontracten, wat ons een zekere gemoedsrust geeft. We hoeven alleen maar te zorgen voor chauffeurs, banden en brandstof. Deze contracten zijn al drie keer zeer nuttig gebleken. Onlangs, toen we in Duitsland reden, zijn de V-riemen van onze truck gebroken. Eén telefoontje naar DAF ITS en we waren in minder dan twee uur weer onderweg. We waarderen het echt dat onze dealer openstaat voor suggesties en 24/7 beschikbaar is. We vertellen ze gewoon wat we nodig hebben en even later komen ze terug met een oplossing," aldus Ada.

Toekomstig transport met DAF XF Pure Excellence

Ligenza Transport bestaat pas een jaar, maar er zijn al plannen voor verdere uitbreiding. Het bedrijf heeft al twee 480 pk DAF XF trucks met hoogwaardige cabines en is van plan om dit jaar de nieuwste XF SSC Pure Excellence aan te schaffen. Het jonge stel heeft twee chauffeurs in dienst, ook een stel dat samen rijdt, en ze zijn op zoek naar nog meer chauffeurs. Alle DAF trucks zijn voorzien van Disney stickers, nog een gedeelde hobby van Ada en Pawel. Dus als je een DAF truck met een Poolse kentekenplaat en Mickey Mouse stickers ziet, zwaai dan even. Het is waarschijnlijk Ada die achter het stuur zit.

Better Service Better DAF