Tachograaf vrachtwagen elke twee jaar ijken: waarom?
Het is verplicht om de tachograaf iedere twee jaar te laten ijken. Vaak wordt dit gecombineerd met Apk-keuring. Waarom dat zo is, leest u hier.
Waarom elke twee jaar de tachograaf laten ijken?
De tachograaf registreert rij- en rusttijden, de gereden route en snelheid op een zogeheten tachograafkaart. Ook geeft deze de voertuiggegevens door aan andere voertuigsystemen. Om de nauwkeurigheid te waarborgen, is het noodzakelijk deze iedere twee jaar laten ijken.
Tachograaf laten ijken verplicht
In principe hebben alle voertuigen of voertuigcombinaties met een gewicht dat hoger is dan 3500 kilo een tachograafplicht. In Nederland is dit vastgelegd in het rijtijdenbesluit waaraan iedere chauffeur zich aan dient te houden.
Waar en wanneer laten ijken?
Zoals gezegd bent u verplicht om de tachograaf elke twee jaar te laten ijken. Dit mag alleen worden gedaan door een erkende partij zoals een DAF-dealer. Wanneer u de truck bij de dealer in onderhoud heeft, wordt het ijken van de tachograaf tijdens de APK-keuring meegenomen.
Overige ijkmomenten tachograaf vrachtwagen
Wanneer de spanning van een digitale tachograaf tijdelijk is onderbroken, moet u deze ook in dat geval opnieuw laten ijken. Doet u dit niet, dan riskeert u met name in het buitenland hoge boetes. Een aantoonbaar onderbroken spanning kan duiden op fraude of een poging daartoe. Wordt de accu vervangen? Houd hier dan rekening mee.
Vragen over de tachograaf?
Het tijdig ijken van de tachograaf is van groot belang en voorkomt problemen onderweg. Heeft u vragen over het ijken van de tachograaf? Neem dan contact op met de DAF-dealer voor meer informatie en advies.