DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. Meer informatie vindt u in onze Cookieverklaring.
Artikel Harm van der Burgt
Header Harm van der Burg

“Wat rijdt deze trekker verbluffend goed”

Harm van der Burgt, Van der Burgt Transport B.V.

 

Hoe maak je een trouwe klant van DAF nog blijer? Door een truck te leveren waarvan hij bijna van zijn stoel valt. Harm van der Burgt rijdt al jaren met DAF voor zijn transportbedrijf. Hij kan zich echter niet herinneren dat DAF met een nieuwe modelgeneratie zulke grote stappen heeft gezet.

Op de teller van zijn nog kersverse XF 450 FT-trekker staat inmiddels circa 50.000 km. Dat is relatief weinig, maar de eerste indruk is overweldigend, zowel bij de chauffeurs als bij Harm. Hij prijst de toegenomen trekkracht en het flink lagere brandstofverbruik. En de versnellingsbak schakelt precies op de juiste momenten, vindt hij.

 
 
Visual Slider Harm van der Burgt 210031057
 

“Klimmen gaat sneller en verbruik is lager”

“Ik heb het ook zelf ervaren. Met deze nieuwe XF 450 heb ik eenzelfde traject gereden als met onze drie jaar oude XF van de vorige generatie, en met hetzelfde gewicht erachter. Het klimmen gaat sneller omdat de motor het toerental goed vasthoudt en de automaat langer wacht met terugschakelen. Het brandstofverbruik pakt zo’n 7% lager uit. Het verbruik op vlakke wegen is zelfs nog gunstiger.”

Harm schrijft de hogere prestaties deels toe aan de gekozen eindreductie van 2,21:1. “We hebben er speciaal om gevraagd. Het is een wat snellere overbrenging en die past prima bij deze trekker en bij het werk wat we ermee doen.” Bij van der Burgt Transport B.V. rijdt de trekker in het internationaal bulktransport zo’n 130.000 kilometer per jaar naar bestemmingen in heel westelijk Europa.

 
 

“In dit transport telt elke kilogram en dan verdient de lichtere MX-11 motor van 10,8-liter in deze XF 450 de voorkeur boven de MX-13 van de XF 430, 480 en 530”, aldus Harm. “Een lichtere trekker betekent meer laadvermogen. Bovendien levert de MX-11 nu genoeg trekkracht. Dat had ik niet verwacht, echt indrukwekkend.”

H. van der Burgt Transport B.V. heeft momenteel zeven DAF-trekkers in een wagenpark van negen totaal. Al sinds de oprichting, 18 jaar geleden, rijdt Van der Burgt met DAF. “Met de dealer kunnen we goed schakelen. En we zijn best wel eens kritisch, maar er wordt in oplossingen gedacht en over aanpassingen wordt meegedacht. Zo hoort dat in een goede relatie.”