
DAF CF Electric
Groter elektrisch bereik
Volledig elektrisch rijden met een actieradius van 200 km
Bekijk videoDAF loopt voorop als het gaat om volledig elektrisch rijden
De nieuwste CF Electric is de derde generatie van de volledig elektrische truck van DAF, met een actieradius reikend tot maar liefst 200 km*. Onze drieassige bakwagen en tweeassige trekker zijn gebaseerd op de bekroonde CF. De sterke elektromotor, het krachtige accupakket en de korte oplaadtijd maken de CF Electric ideaal voor distributietoepassingen in stedelijke gebieden. Dankzij nul uitstoot en het lage geluidsniveau voldoet de CF Electric zowel aan de milieuvoorschriften als aan uw transportbehoeften.
Beproefde e-technologie
De intelligente aandrijflijn van de DAF CF Electric is gebaseerd op beproefde e-technologie; een gebied waarop DAF wereldwijd de toonaangevende vernieuwer is. Dit is een getoetste aanpak die de perfecte balans levert tussen vermogen, prestaties en energie-efficiency.

Direct beschikbaar vermogen
Het hart van de aandrijflijn is een 210 kW sterke elektromotor (piek 240 kW) die een continu koppel levert van 2.000 Nm met een piek van 3.600 Nm. Dit maakt de motor ideaal voor distributietoepassingen. Omdat de motor elektrisch is, is het hoge koppel vanaf stilstand beschikbaar, wat zorgt voor een geweldige rijervaring.
Krachtig accupakket
De elektromotor wordt gevoed door een 600V-accupakket, dat is ontwikkeld om een perfecte balans te bereiken tussen gewicht, volume, levensduur en oplaadsnelheid. Dit temperatuurgeconditioneerde accupakket bevat de krachtigste accu's op de markt en garandeert optimale prestaties, ongeacht de buitentemperatuur. Het pakket heeft een totale bruikbare capaciteit van 315 kWh, wat voor de CF Electric een extra groot bereik van 200 km* oplevert. Het max. toelaatbaar treingewicht (GCW) van de elektrische CF-trekker bedraagt tot maar liefst 37 ton. Toepassing van de nieuwste accutechnologie leidt tot een gewichtsbesparing van 700 kg, wat direct ten goede komt aan het laadvermogen. Dit maakt de CF Electric perfect geschikt voor stadsverkeer en pendeldiensten.
Snelle oplaadtijd
De accu's kunnen worden opgeladen met diverse typen externe DC-laders tot 250 kW / 400 A, met behulp van een gewone CCS Combo2-stekker. De oplaadtijd tot een volledig opgeladen accu bedraagt ongeveer 75 minuten. Dit zorgt voor maximale efficiency en biedt de mogelijkheid om het oplaadproces te integreren in de dagelijkse transportplanning en activiteiten.
Remmen en opladen
Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, helpt regeneratief remmen op de motor om de accu's op te laden. Met de stuurkolomhendel kunnen de remprestaties in drie stappen worden verhoogd. Het resultaat van deze extra remkracht zijn lagere onderhoudskosten door minder slijtage van de bedrijfsremmen.
Optimale energie-efficiency
Alle hulpsystemen, zoals de luchtcompressor, de stuurpomp en de koeleenheden, hebben een eigen DC/AC-omvormer. Dit zorgt ervoor dat alle elektrische systemen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd, voor een optimale energie-efficiency.
Uitbreiding van het elektrische assortiment
Met deze derde generatie elektrische trucks introduceert DAF de drieassige FAN-configuratie met een elektrische aandrijflijn. De truck maakt gebruik van dezelfde technologie als de trekker die bij veel klanten al honderdduizenden kilometers heeft afgelegd. Deze nieuwe configuratie is geschikt voor meerdere toepassingen, van afvalinzameling tot distributie, en vormt daarmee een perfecte oplossing voor emissieloos transport.


FT-trekker (4x2)
Chassis | 4x2 |
GCW | 37 ton |
Wielbasis | 380 centimeter |
Gewicht trekker | 9.000 kg |
Vermogen | 210 kW |
Koppel | 2.000 Nm |
Accucapaciteit | 350 kWh (315 effectief) |
Actieradius volledig opgeladen voertuig | 200-220 km* |
Snellaadtijd | 75 minuten (bij 250kW) |
* Afhankelijk van de toepassing, de rijomstandigheden en de belading.
FAN-bakwagen (6x2)
Chassis | 6x2, naloopas |
GVW | 28 ton |
Wielbasis | 380/420/460/480 centimeter |
Gewicht trekker | 10.200 kg |
Vermogen | 210 kW |
Koppel | 2.000 Nm |
Accucapaciteit | 350 kWh (315 effectief) |
Actieradius volledig opgeladen voertuig | 200-220 km* |
Snellaadtijd | 75 minuten (bij 250kW) |
Zakenpartner
Emissieloos transport stopt niet bij de aanschaf van een elektrische truck. Om een succesvolle emissieloze transportoplossing te bereiken, heeft DAF geavanceerde hulpmiddelen voor routeanalyse en -simulatie ontwikkeld. Ervaren verkoopadviseurs van DAF gebruiken deze hulpmiddelen om een emissieloze transporttaak in kaart te brengen voor verschillende E-truckconfiguraties van DAF en specificaties van oplaadapparatuur. Zij onderzoeken alternatieve technische oplossingen, bieden duidelijk inzicht in de implicaties van deze oplossingen en bepalen uiteindelijk de optimale oplossing voor uw emissieloze transporttaak. Bij al deze stappen werken we nauw samen met onze klanten.

Onderhoud van elektrische trucks
Een elektrische truck vereist ander onderhoud dan traditionele trucks. De DAF-dealer beschikt over de meest recente kennis en over specialisten die volledig zijn opgeleid en gecertificeerd om uw truck op de weg te houden.
Minder CO2-uitstoot
Met het extra grote bereik van 200 km* verlaagt de DAF CF Electric de CO2-uitstoot van transport en helpt hij bedrijven hun doelstellingen op het gebied van duurzaamheid te realiseren. Daarnaast helpt de vrijwel stille aandrijflijn van de CF Electric geluidsoverlast in stadscentra te verminderen. Met zoveel voordelen blijven de elektrische trucks van DAF koploper op weg naar een beter milieu.
Geen uitlaatgassen
Met de volledig elektrische aandrijflijn produceert de DAF CF Electric geen CO2- en stikstofuitstoot, en geen roetdeeltjes (PM). Zo levert de CF Electric een bijdrage aan een betere luchtkwaliteit. Bij het opladen van de truck met elektriciteit die wordt gegenereerd door zonne-, wind- of waterenergie, is de totale CO2-uitstoot nul.
De nieuwste accutechnologie
Het is niet zichtbaar. Toch is de DAF CF Electric uitgerust met een van de grootste innovaties in de technologie van elektrische trucks van de afgelopen jaren: de LFP-accu. LFP staat voor lithium, ijzer en fosfaat, de drie hoofdcomponenten van deze voedingsbron.
DAF Trucks is de eerste grote OEM die dit type voedingsbron in zijn trucks gebruikt, uiteraard na langdurige tests en uitgebreid onderzoek. LFP-accu's hebben drie enorme voordelen ten opzichte van de bestaande accu's die kobalt en magnesium bevatten: ze zijn volledig kobaltvrij, 'cell-to-pack' en uiterst veilig.
Kobaltvrij
Kobalt wordt vaak beschouwd als een essentiële grondstof voor accu's. Naast het feit dat de voorraad kobalt niet oneindig is, wordt deze mijnbouwsector niet als duurzaam beschouwd. Een goede reden voor DAF om te zoeken naar een alternatief zonder deze nadelen. De LFP voldoet aan deze eis en maakt de CF Electric nóg milieuvriendelijker.
Cell to Pack
De accu is bovendien 'Cell to Pack'. Dit betekent dat afzonderlijke accucellen kunnen worden gestapeld zonder dat er tussenliggende buffermodules nodig zijn. Dit vergroot de energiedichtheid per liter enorm. En dat zien we terug in de nieuwe CF Electric-serie. Hoewel de grootte van het accupakket vrijwel gelijk is gebleven, verdubbelde de actieradius van deze derde generatie CF Electric vergeleken met zijn voorganger, van meer dan 100 tot meer dan 200 kilometer na één keer opladen.
Optimale veiligheid
Nog een belangrijk voordeel ten opzichte van reguliere accuchemie is de thermische en chemische stabiliteit van een LFP-voedingsbron. De samenstelling van lithium, ijzer en fosfaat verbetert niet alleen de weerstand van de accu tegen oververhitting, maar elimineert ook de zogenaamde thermische doorstroom, een soort kettingreactie, in een accupakket. Door LFP-batterijen te monteren wordt de kans op spontane ontbranding teruggebracht tot nul, wat de veiligheid van de CF Electric nog verder verhoogt.
'Een belangrijke stap vooruit'
"Met de nieuwe CF Electric met vergrote actieradius breiden we onze toonaangevende positie op het gebied van elektrisch wegtransport verder uit. Deze truck is ontwikkeld als antwoord op de toenemende vraag om in steden de luchtkwaliteit te verbeteren en daarnaast CO2-emissies te reduceren. Met 500 volledig elektrische kilometers per dag kunnen veel transporteurs écht uit de voeten."
Ron Borsboom,
Executive Director DAF Productontwikkeling.
