
Waterstof
Een interessante optie voor de toekomst
De filosofie van DAF is dat we alle technologieën moeten verkennen op weg naar duurzaam wegtransport. En waterstof (H2)? Door waterstof aangedreven trucks zijn op langere termijn zeker een veelbelovend alternatief, met name voor middellange en lange afstanden. Er zijn zelfs twee mogelijkheden: een brandstofcel gebruikt waterstof om elektriciteit op te wekken om de elektromotor aan te drijven, of waterstof dient direct als brandstof voor de verbrandingsmotor. In beide gevallen kan groene waterstof de CO2-uitstoot met 100% worden verlaagd.
Uitgebreide ervaring met waterstof
PACCAR, het moederbedrijf van DAF, heeft - samen met Toyota en Shell - al veel ervaring opgedaan met trucks met waterstoftechnologie, die gebruik maken van een brandstofcel. In en rond de haven van Los Angeles zijn daarmee uitgebreide tests gedaan.
PACCAR en Toyota Motor North America, Inc. (Toyota) hebben zelfs een uitbreiding aangekondigd van hun gezamenlijke inspanningen voor de ontwikkeling en productie van uitstootvrije Kenworth- en Peterbilt-trucks met waterstofbrandstofcellen (FCEV).
Waterstofmotor
Ook DAF richt zich op de verdere ontwikkeling van waterstoftechnologie. Een goed voorbeeld is de Nieuwe Generatie DAF XF met interne waterstofverbrandingsmotor (ICE), die werd onderscheiden met de prestigieuze 'Truck Innovation Award 2022'.
In vergelijking met de toepassing van waterstof voor brandstofcellen, vereist de interne verbrandingsoplossing minder koelcapaciteit en zijn er uiteraard ook geen accu's nodig voor de oplossing van elektriciteit. De waterstofverbrandingsmotor is daarnaast ook minder gevoelig voor de kwaliteit van de waterstof. Door die rechtstreeks als brandstof te gebruiken, wordt bovendien optimaal gebruik gemaakt van de bewezen efficiency, betrouwbaarheid en levensduur van de interne verbrandingsmotor. Daarnaast mogen we niet vergeten dat we juist op dit vlak in Europa heel veel kennis op het gebied van ontwikkeling en productie hebben.

Er zijn verschillende manieren om waterstof te produceren. Allereerst, door fossiele brandstoffen te 'kraken'. Het resultaat wordt grijze waterstof genoemd omdat er altijd CO2 vrijkomt als fossiele brandstoffen worden verwerkt. Een tweede en veel schonere manier om waterstof te creëren, is door elektrolyse. Elektriciteit wordt gegenereerd uit hernieuwbare bronnen (d.m.v. zonne-energie of wind-energie) die door water worden geleid om zuurstof en waterstof te produceren: groene waterstof voor een 100% CO2-vrije koolstofvrije 'well-to-wheel'-oplossing.