DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. Meer informatie vindt u in onze Cookieverklaring.
New-Generation-DAF-XD

Efficiëntie van de toekomst

 

Ongeëvenaarde efficiëntie

De Nieuwe Generatie DAF XD is de nieuwe maatstaf op het gebied van efficiëntie in het distributiesegment en voor speciale toepassingen. De uitstekende prestaties – die leiden tot de laagste emissies – zijn het resultaat van een uiterst aerodynamisch ontwerp en de ultramoderne PACCAR MX-11 en PACCAR PX-7 aandrijflijnen. Het gunstige voertuiggewicht en volop onderhoudsgemak dragen bij aan respectievelijk het hoogste laadvermogen en de hoogste inzetbaarheid in zijn klasse.

 
 

Nieuwe norm voor prestaties van de aandrijflijn

In de Nieuwe Generatie DAF XD is elk aspect van de aandrijflijn geoptimaliseerd voor distributie en speciale toepassingen. De 'International Truck of the Year 2023' is leverbaar met de allernieuwste PACCAR MX-11 en PACCAR PX-7 motoren voor de hoogste efficiëntie, uitstekende prestaties en een geweldig comfort. 

 
 

De PACCAR PX-7

De PACCAR PX-7 motoren bieden 4 vermogens van 167 kW/227 pk tot 227 kW/308 pk en standaard een uitlaatrem. 

  • Er zijn vier vermogensvarianten:
    XD 230 PX-7 (167 kW/ 230 pk)
    XD 260 PX-7 (189 kW / 257 pk)
    XD 290 PX-7 (212 kW / 287 pk) 
    XD 310 PX-7 (227 kW / 308 pk) 
  • Een optionele motorrem zorgt voor aanzienlijk efficiëntere remprestaties.
PACCAR-PX-7-engine
 
 
MX11-engine-detail

PACCAR MX-11

De PACCAR MX-11 motoren worden gekenmerkt door talloze innovaties voor ongeëvenaarde efficiëntie.

  • Er zijn vijf varianten beschikbaar:
    XD 300 MX-11 (220 kW / 299 pk)
    XD 340 MX-11 (251 kW / 341 pk)
    XD 370 MX-11 (270 kW / 367 pk)
    XD 410 MX-11 (300 kW / 408 pk)
    XD 450 MX-11 (330 kW / 449 pk)
  • Het zijn allemaal 'multi-torque' varianten die in de hoogste versnelling maximaal 150 Nm extra koppel leveren.
  • Ook maken ze downspeeding mogelijk omdat het maximumkoppel al vanaf 900 omw/min beschikbaar is.

De nieuwe MX Engine Brake levert tot 20% meer remkracht en doet dat bij lagere toerentallen. Het resultaat is een unieke remkoppelcurve die vlak is van 1100 tot 2100 omw/min. Dit is vergelijkbaar met veel 13-liter motoren in de markt.

 

Luchtmanagement

De nieuwe DAF XD heeft een ultramodern luchtinlaatsysteem. De voorste inlaat gebruikt lucht aan de voorkant van het voertuig en leidt deze direct via de kortste route naar de motor. Het resultaat is een minimale temperatuurstijging, een lage drukval en het gebruik van stuwlucht, waardoor maximale efficiëntie wordt gegarandeerd.

Motornabehandelingssysteem

De unieke constructie van de uitlaat over het chassis helpt het warmteverlies van uitlaatgassen die de motor verlaten op weg naar het uitlaatgasnabehandelingssysteem (EAS) tot een minimum te beperken. Hoge uitlaatgastemperaturen garanderen een optimale EAS efficiëntie, wat het laagst mogelijke brandstofverbruik ondersteunt.

De nieuwe standaard voor koelsystemen

Alle Nieuwe Generatie DAF voertuigen maken optimaal gebruik van elke kilo lucht die door de grille stroomt, met minimale inschakeling van de ventilator. De nieuwste stromingsgeleiders in de grille en de aan de cabine gemonteerde inkapseling zorgen voor een uitstekende aerodynamica onder de motorkap. Het resultaat is de best mogelijke passieve koeling.

 
Fuel-efficiency-XD-gearbox

Nieuwe generatie TraXon geautomatiseerde transmissies

Onderdeel van de efficiënte aandrijflijnen van de DAF XD is de TraXon geautomatiseerde versnellingsbak van de nieuwste generatie. Deze transmissie biedt nieuwe functies, zoals 'urge to move', waarmee de manoeuvreersnelheid van het voertuig nauwkeurig wordt gedoseerd door het rempedaal op te laten komen. De optimale wegrijversnelling wordt automatisch geselecteerd door het laadvermogen van het voertuig rechtstreeks af te leiden van onder andere de druk van luchtbalgen en de input van de oplegger.

 

Allison transmissie

Met name voor vuilniswagens biedt DAF een volledig automatische Allison transmissie in combinatie met de MX-11 motor met 220 kW/299 pk en 251 kW/341 pk. Deze versnellingsbak is voorzien van een nieuwe transmissieregelmodule en nieuwe software voor minder wrijving en optimale piekprestaties, wat resulteert in een nog lager brandstofverbruik. Bovendien geniet de chauffeur van een soepele schakelkarakteristiek.

PowerLine automatische transmissie

De Nieuwe Generatie DAF XD met de PX-7 motor is voorzien van een nieuwe volautomatische PowerLine transmissie met 8 versnellingen, die uitstekende rijeigenschappen biedt en tot 7% brandstofzuiniger is. Alle aandrijflijnopties maken van de nieuwe DAF XD een plezier om te rijden, zelfs bij de meest veeleisende toepassingen. 

 

Slimme brandstofregeling

De nieuwe DAF XD heeft dezelfde geavanceerde functies voor slimme brandstofregeling als de rest van de Nieuwe Generatie DAF serie. Denk aan Predictive Cruise Control van de derde generatie en nieuwe EcoRoll functies die tot 93 km/h aan het einde van een afdaling mogelijk maken. Geoptimaliseerde EcoRoll voorkomt onnodig remmen en daaruit voortvloeiende energieverliezen. Bovendien maakt Preview Downhill Speed Control, in combinatie met de verbeterde MX Engine Brake, een intarder overbodig. Het voertuiggewicht wordt daardoor lager, wat de brandstofefficiëntie vergroot en de CO2-emissie verlaagt. Dit alles draagt bij aan de laagst mogelijke VECTO score.

 

Zeer efficiënte achterassen

De achterassen hebben een aantal kenmerken die helpen de efficiëntie te verbeteren. Lagere oliepeilen en nieuwe pignonlagers verminderen verliezen door wrijving. De remmen zijn lichter en bijzonder robuust en de lichtgewicht remklauwen van de nieuwste generatie zijn aangevuld met een nieuwe functie 'Active Calliper Release', die verdere wrijvingsverliezen voorkomt.

Fuel-efficiency-XD-rear-axle
 
 

Lage voertuiggewichten

Om het brandstofverbruik en de algehele efficiëntie verder te optimaliseren, is bij de ontwikkeling van de Nieuwe Generatie DAF XD veel aandacht besteed aan verlaging van het voertuiggewicht. Dit lage eigengewicht is bereikt door het gebruik van lichtgewicht hoogwaardig staal voor de carrosserie, naast nieuwe ontwerpen en oplossingen voor dakspoilers, cabinevering, onderrijbeveiliging aan de voorzijde, montageplaat voor de koppelschotel en – bijvoorbeeld – de motor. Het resultaat van de inspanningen is een gunstig rijklaar gewicht voor alle uitvoeringen.

 
Chassis

Uitstekende opbouwvriendelijkheid

De uitgebreide beschikbaarheid van PTO's, opbouwbevestigingsmodules en connectoren zorgen voor een uitstekende opbouwvriendelijkheid. Dit wordt ook ondersteund door de zeer flexibele lay-out van chassiscomponenten zoals het EAS, de accubak en de tank voor AdBlue®, evenals brandstoftanks voor optimale efficiëntie.

 

Service van de toekomst

Met de introductie van de Nieuwe Generatie DAF begint DAF aan een nieuw tijdperk op het gebied van onderhoudsgemak.

  • Over-the-air-updates voor de motor en motornabehandelingssystemen, de elektrische regeleenheid (ECU), de centrale beveiligingsgateway (CSG) en DAF Connect.
  • De voertuigdiagnose is opnieuw ontworpen om de monteur - in het zeldzame geval dat zich een probleem voordoet - nog directer naar de achterliggende oorzaak te leiden.
  • Standaard onderhoudsintervallen van 125.000 kilometer per jaar.
  • Voor langeafstandstoepassingen is een optie met een verlengd onderhoudsinterval tot 200.000 kilometer mogelijk.
  • Hierdoor heeft elke truck, ongeacht de toepassing, een service-interval van een jaar; een unicum in de industrie.
  • DAF MultiSupport biedt reparatie en onderhoud in heel Europa, wat resulteert in maximale flexibiliteit en voertuigbeschikbaarheid.
  • DAF Connect ‘Connected Navigation’ biedt praktische verkeersinformatie en de mogelijkheid om routes vanaf de thuisbasis naar de truck te verzenden.