
Wetgeving
CO2-certificaat dankzij Vecto
Als toonaangevende speler op het gebied van transportefficiëntie en milieubescherming heeft DAF al geanticipeerd op de Europese wetgeving dat trucks op het moment dat ze de fabriek verlaten, in het bezit moeten zijn van een zogenaamd CO2-certificaat.
Vanaf januari 2019 schrijft de Europese wetgeving voor dat alle nieuw geleverde 4x2 en 6x2 Euro 6-trucks in het zware segment (16+ ton) een certificaat van CO2-emissie moeten hebben. Andere voertuigconfiguraties volgen in 2030. Deze emissiecertificaten worden gegenereerd met het uniforme, gestandaardiseerde en gecertificeerde Vecto-tool. Het biedt transportbedrijven de mogelijkheid om de CO2-uitstoot van diverse modellen en merken trucks te vergelijken.
Dankzij Vecto kan uw DAF-dealer u informatie geven over de 2-emissie van uw toekomstige truck, voordat u tot aankoop besluit. Dat biedt maximale helderheid en transparantie.Het gevolg is dat de Euro 6-truck van vandaag nog beter voor het milieu is dan exact dezelfde truck die in 2014 of 2015 is gebouwd. Dit komt omdat trucks in de loop der tijd onder steeds meer omstandigheden aan de normen moeten voldoen en omdat trucks nu binnen het Euro 6-bereik worden geclassificeerd van A t/m D.
De D-versies zijn de meest recente en zij voldoen onder vrijwel alle omstandigheden aan de Euro 6-normen - tijdens het opwarmen van het interieur bijvoorbeeld, of op grote hoogte. Met andere woorden: hoe recenter de truck, hoe waarschijnlijker het is dat de truck voldoet aan de strengste normen.