New-Generation-DAF-XD

Veiligheid van de toekomst

Ongeëvenaarde veiligheid voor chauffeurs, bijrijders en andere weggebruikers

 

Ongeëvenaarde veiligheid

Verkeersveiligheid komt bij stedelijke distributie op de eerste plaats. Daarom heeft de Nieuwe Generatie DAF XD een lage cabinepositie, een grote voorruit en extreem lage raamlijnen, is hij toonaangevend op het gebied van direct en indirect zicht en wordt hij ondersteund door geavanceerde technologieën zoals het DAF Digital Vision System en de unieke DAF Corner View. Met de compleet nieuwe, robuuste cabineconstructie, het pakket ondersteuningssystemen voor de chauffeur en de eersteklas ergonomie is de Nieuwe Generatie DAF XD de nieuwe marktleider in de distributieklasse als het gaat om veiligheid.

 
 

Uitzonderlijk direct en indirect zicht

Uitstekend direct zicht op de weg is alles, maar optimaal indirect zicht is zeker even belangrijk. Vooral op drukke wegen in de stad, vol onbeschermde en onvoorspelbare weggebruikers en bezaaid met objecten als verkeerszuilen, fietsenrekken, brandkranen en paaltjes.

 

Voldoet aan de London Direct Vision Standard’met 5 sterren

Geen enkele stad ter wereld lijkt meer vastbesloten om het aantal ongevallen tussen bedrijfswagens en kwetsbare weggebruikers te beperken dan Londen, wat wordt weerspiegeld door de strenge London Direct Vision Standard (DVS).

Hoewel het voor alle fabrikanten van vooral middelzware en zware trucks lastig is om te voldoen aan de voortdurend aangescherpte regels, onderschrijft DAF het doel van de DVS volledig: het directe zicht vanuit de chauffeurspositie maximaliseren om de veiligheid op de weg te vergroten.

Wanneer de Nieuwe Generatie DAF XD distributietrucks zijn uitgerust met het unieke DAF Vision Door en DAF Corner View camerasysteem, krijgt de truck 5 sterren, het maximaal haalbare aantal in de DVS. Dit illustreert de unieke marktpositie van de XD als het gaat om direct zicht.

New-Generation-DAF-XD-london-dvs
 
New-Generation-DAF-XD-hands-on-the-wheel

Handen aan het stuur, ogen op de weg

Met name in stedelijk vervoer is een veilige chauffeur een chauffeur die zijn of haar ogen op de weg kan houden om alert te zijn op kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers. Daarom is de filosofie van DAF 'Handen aan het stuur, ogen op de weg' ook van toepassing op de Nieuwe Generatie XD.

 

De belangrijkste rijfuncties van de Nieuwe Generatie DAF trucks worden allemaal bediend vanaf het stuurwiel of de stuurkolomhendels. Van directe rijfuncties en het menu van het digitale display tot aan de TraXon versnellingsbak, de audio en de telefoon; de chauffeur heeft alles onder handbereik.

Secundaire rijfuncties worden al even eenvoudig bediend met fysieke schakelaars op het ergonomisch vormgegeven dashboard.

 
 

Slimme actieve veiligheidsfuncties

De Nieuwe Generatie DAF heeft een breed scala aan functies voor optimale actieve veiligheid, zoals Brake Assist, Lane Departure Warning System, Emergency Brake Lights en City Turn Assist. We hebben ook nieuwe functies toegevoegd, zoals de elektronische parkeerrem voor slimme parkeerrembediening, een trailerrem voor lage snelheden voor veilig aan- en afkoppelen van een trailer, en Park Brake Assist voor extra parkeerremkracht om de chauffeur in allerlei situaties te ondersteunen.

 
New-Generation-DAF-XD

Extreem sterke, robuuste cabineconstructie

De Nieuwe Generatie DAF trucks hebben een compleet nieuwe en extreem sterke cabineconstructie die de inzittenden aan alle kanten bij een aanrijding beschermt. Aan de voorzijde zijn energie-absorberende kokers (crash boxes) geïntegreerd en kreukelzones in de achterkant van de cabine bieden bescherming tegen schuivende lading, zodat de werkplek van de chauffeur veilig is. Het dak is versterkt om de inzittenden van de cabine optimaal te beschermen als de truck kantelt.

ProCaDis veiligheidssysteem

Dankzij het unieke en gepatenteerde ProCaDis (Programmed Cab Displacement System) van DAF kan de cabine van een XD bij een frontale botsing 400 millimeter op het chassis verschuiven om de energie te absorberen en te voorkomen dat de cabine losraakt. Op deze manier wordt met ProCaDis de cabineconstructie in stand gehouden en hebben de inzittenden van het voertuig de maximale overlevingsruimte.

CoDeS veiligheidssysteem

Het Controlled Steering Column Deformation System (CoDeS) van DAF zorgt ervoor dat het stuurwiel gecontroleerd van de chauffeur af beweegt, bijvoorbeeld bij een kop-staartbotsing. Het dashboard bevat schokabsorberende panelen die de knieën van de chauffeur bij impact beschermen.