DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. Meer informatie vindt u in onze Cookieverklaring.
DAF-Used-Trucks-Saan-FBN_22-25-sfeer-2-show-case
DAF-Used-Trucks-Saan-FBN_22-25-1-header-1

Saan FBN gaat tegen de stroom in met zo goed als nieuwe trucks

 

Stel je de volgende situatie voor: het loopt lekker met je onderneming. Je bent als Nederlands/Roemeens bedrijf succesvol in wat je doet:internationaal transport voor de evenementen- en amusementsbranche. Je bouwt weliswaar lekker uit, maar blijft betrekkelijk klein in een door Engelse transportbedrijven gedomineerde industrie. Dan komt corona. Alles komt knarsend tot stilstand. Geen wereldtournees van popsterren, trucks staan stil, niemand weet hoe lang het duurt, onzekerheid alom.

 

Een goed moment om de toekomst te overdenken. Hoe gaan we door? In het Nederlandse Diemen besluit Saan Trucking om juist tegen de stroom in te gaan: niet alleen doorgaan, maar ook nog eens groeien. Want hoe dan ook: ooit zal corona voorbij zijn en de vraag naar transport weer toenemen, ook in de evenementensector. Ironisch genoeg helpt de Brexit mee bij het realiseren van de doelstelling.

SPLINTERNIEUW
Rogier Lecluse, managing director van Saan FBN, zit nog aan de lange tafel in het splinternieuwe en zeer smaakvolle kantoor van moederbedrijf Koninklijke Saan. Het bedrijf, in Nederland toonaangevend op het gebied van onder andere speciaal transport en industriële verhuizingen, zit er net een week, het is nog een beetje onwennig allemaal. Maar die onwennigheid verdwijnt als sneeuw voor de zon als Lecluse begint te praten over de ontstaansgeschiedenis van dochter Saan FBN.

KENTEKEN
“Een van de gevolgen van de Brexit is dat vrachtwagens op Brits kenteken nog maar drie keer mogen laden en lossen in de EU en dan terug naar Groot-Brittannië moeten”, begint hij. “Dat is voor Britse transportbedrijven in de evenementenbranche een grote handicap. Want als je als band of popster twintig steden in de EU aandoet, is het ondoenlijk om met deze regels het transport efficiënt uit te voeren.” Het Britse Fly by Nite (De FBN in Saan FBN) was een van de bedrijven die met de nieuwe regelgeving te maken kregen. “We hadden in het verleden al samengewerkt, dus kenden elkaar”, vertelt Lecluse.

“Na corona zou de Britse vloot van Fly by Nite nauwelijks nog aan de slag kunnen in de EU, terwijl de vraag naar transport in de
evenementensector juist groter zou worden dan ooit. 90 van hun 180 trucks werden daarom op Iers kenteken gezet, maar daarmee was pas een deel van het probleem opgelost. Daarom besloten we een joint-venture aan te gaan: Saan FBN. Zo werd één plus één - twee: wij konden groeien, Fly by Nite kon doorgaan in de EU.”

 

DAF-Used-Trucks-Saan-FBN_22-25-4-header-fw

De combinaties van Saan FBN rijden kriskras door de EU en vormen letterlijk de basis van succesvolle optredens van bands, orkesten en popsterren.

En dat is vier: na Boedapest, Warschau en Lyon is Praag de vierde Europese stad waar DAF een Used Truck Center heeft geopend.

DAF Used Truck Centers
 
 

Rogier Lecluse

Managing Director Saan FBN


“In onze branche gaat het maar om één ding, betrouwbaarheid, betrouwbaarheid, betrouwbaarheid.”

 
 

DONKERSTE DAGEN
De onderhandelingen voor de joint-venture vonden plaats in de donkerste dagen van de corona-epidemie. “Wel raar eigenlijk”, blikt Lecluse terug. “We waren toekomstplannen aan het maken voor een sector die plat lag en op dat moment bij wet verboden was. Eén ding wisten we echter zeker: als corona voorbij is, moeten we er meteen klaar voor zijn.”

Dat laatste bleek nog best een uitdaging. Want waar haal je binnen een paar maanden ruim 30 extra trekkers (bovenop de bestaande 20) vandaan, zeker gezien de lange levertijden waar de hele truckindustrie mee te kampen heeft? Het antwoord kwam van Saan’s 'huisdealer' Truckland en DAF Used Trucks. Waarom nieuwe trucks, als goede gebruikte het net zo goed kunnen? En vrijwel meteen beschikbaar zijn? Het moesten DAF XF's worden met Super Space Cab, want de crews zijn maanden onderweg en dan zijn ruimte en comfort essentieel. Verder mochten de voertuigen niet ouder zijn dan bouwjaar 2018, moesten ze er uiteraard netjes uitzien, niet meer dan 3,5 ton gelopen hebben en wit zijn.

SLAG
Lecluse: “We wilden ze letterlijk zo goed als nieuw hebben en bovendien hadden we nog wat aanvullende eisen.” Daarom kregen alle trucks een zogenoemde ‘nulbeurt’ en nieuwe banden en werden ze voorzien van nieuwe bedden, een zwaardere accu, een stand-airco, een laadstroomaansluiting, een track & trace systeem en een camerasysteem. Prachtig allemaal, maar daarmee waren ze nog steeds wit. Niet echt een spannende kleur toch? “Klopt”, geeft Lecluse toe. “Een bewuste keuze. Uitstraling is natuurlijk heel belangrijk in onze branche en wit is een mooie basis om er iets opvallends van te maken. Daarin zijn we geslaagd. De combinaties, het zijn plaatjes.”

SUPERKNAP
Inmiddels rijden de combinaties van Saan FBN kriskras door de EU en vormen ze letterlijk de basis van succesvolle optredens van bands, orkesten en popsterren. “In onze branche gaat het maar om één ding”, vertelt Lecluse. “Betrouwbaarheid, betrouwbaarheid, betrouwbaarheid. Als wij falen, faalt de artiest waarvoor we rijden ook. En stellen we duizenden, soms wel tienduizenden fans teleur. En wil je betrouwbaar zijn als partner, dan heb je betrouwbaar gereedschap nodig. Deze trucks gaan nog jaren mee. Het is superknap dat we dit met z’n allen gerealiseerd hebben. Voor ons zijn deze jong-gebruikte XF’s de perfecte keuze – ook voor de bemanningen trouwens. Ja, er was onzekerheid, er was risico.
Maar we hadden ook allemaal vertrouwen dat het goed zou uitpakken. En dat blijkt.”

 

 

Ook interessant om te lezen: