DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. Meer informatie vindt u in onze Cookieverklaring.
 
  • woensdag 18 oktober 2017
  • Eindhoven
  • DAF Trucks N.V.
 

DAF lanceert down speeding aandrijflijn componenten op Busworld '17

Aanmerkelijk zuiniger, stiller, krachtiger en comfortabeler

Aanmerkelijk zuiniger, stiller, krachtiger en comfortabeler. DAF Components introduceert op Busworld 2017 in Kortrijk dé innovatie van het jaar: down speeding motoren en bijbehorende assen voor bussen en touringcars. De opnieuw verbeterde PACCAR MX-11 en MX-13-motoren zijn ongekend stil en renderen optimaal bij extra lage toerentallen. Daarnaast introduceert DAF nieuw ontwikkelde extreem snelle DAF achterassen, die - zeker in combinatie met de juiste transmissies - de drijflijn optimaliseren voor een maatstaf zettend laag brandstofverbruik en ongekend hoog reiscomfort.

 
DAF LF Chassis module for coach and bus
DAF lanceert down speeding aandrijflijn componenten op Busworld '17
 
    • DAF introduceert down speeding motoren en bijbehorende assen voor bussen en touringcars 

      -Tot wel 6% lager brandstofverbruik 
      - Hoger comfort voor passagiers
      - Maximaal koppel al bij 900 toeren per minuut beschikbaar

    • PACCAR MX-11 en MX-13-motoren ingrijpend vernieuwd

      - Gereduceerd in gewicht
      - Nieuw verbrandingssysteem, turbo en nieuwe kleppentrein
      - Nieuwe intelligente olie-, water- en stuurpompen
      - Meer koppel, ook bij lage toeren
      - Hogere vermogens tot 390 kW/530 pk
      - Toonaangevende prestaties motorrem

    • Nieuwe, zeer efficiënte achterassen

      - Snellere overbrengingen
      - Gereduceerd in gewicht
      - Verminderde interne wrijvinng
      Om elke druppel brandstof optimaal te benutten, heeft DAF de complete aandrijflijnen onder de loep genomen en bij zowel de nieuwe motoren als achterassen de vraag gesteld: hoe kunnen verdere brandstofbesparingen gerealiseerd worden? Het ultieme doel: maximaal rendement, maximale betrouwbaarheid, minimale kosten, maximaal comfort. 

Down speeding

Uitgangspunt bij de ontwikkeling van de nieuwe PACCAR MX-11 en MX-13-motoren was een reductie van de toerentallen (‘down speeding’) voor het laagst mogelijke brandstofverbruik. De nieuwe generatie MX-11- en MX-13  leveren hun maximale koppel dan ook al vanaf 900 toeren per minuut, zónder afbreuk te doen aan de prestaties. Daardoor wordt het mogelijk om de PACCAR MX-11 en MX-13-motoren op kruissnelheid rond de 1.050 toeren per minuut te laten draaien. 

High Torque 

Om ook bij de verder verlaagde toerentallen veel trekkracht en een hoog rijcomfort te bieden, is het koppel van alle nieuwe motoren met 50 tot 200 Nm verhoogd, afhankelijk van het motortype. Verder steeg het vermogen van vrijwel elke aandrijflijn met 10 kW/14 pk tot 15 kW/20 pk. 

Noviteiten

Om down speeding mogelijk te maken, werden de PACCAR MX-11 en MX-13-motoren verder doorontwikkeld. Voor beide krachtbronnen geldt dat het ontwerp van onder meer het blok, de koeling, de luchtinlaat, de lagers van de krukas en de zuigers werden aangepast. Ook werd het verbrandingsproces doorontwikkeld en de compressieverhouding verhoogd. 

Verder worden nieuwe nog efficiëntere turbo’s toegepast waardoor de motor bij lage toerentallen een nog hoger koppel levert en een efficiëntere verbranding heeft. Met oog op een maximale efficiency past DAF naast een geheel nieuwe oliemodule met verlaagde drukverliezen ook een continu variabele oliepomp toe. Deze nieuw ontwikkelde pomp zorgt dat de oliedruk altijd precies in lijn is met de behoefte van de motor. Dat spaart energie, en dus brandstof. Datzelfde principe geldt ook voor de nieuwe continu variabele koelwater- en stuurpompen. Ook die dragen zo bij aan een lager brandstofverbruik.

Meer vermogen en koppel

De nieuwe PACCAR MX-11-motor is leverbaar met vermogens van 220 kW/299 pk, 251 kW/341 pk, 270 kW/367 pk, 300 kW/408 pk en 330 kW/449 pk. Het koppel van de motor bedraagt 1.350 Nm en 1.500 Nm voor de twee lichtste aandrijflijnen. De krachtigste motorvarianten leveren een koppel van respectievelijk 1.900, 2.100 en 2.300 Nm. 

De vermogens van de vernieuwde PACCAR MX-13 zijn 315 kW/428 pk, 355kW/483 pk en 390 kW/530 pk. Het koppel bedraagt respectievelijk 2.300 Nm, 2.500 Nm en 2.600 Nm.

DAF motorrem zet de maatstaf

Niet alleen het aandrijfkoppel en -vermogen van de motor zijn toegenomen. Ook de al toonaangevende MX-motorrem is bij zowel de PACCAR MX-11 als de MX-13 nog krachtiger. Dit is bereikt door innovaties aan de kleppentrein, met onder meer een aanpassing van het nokprofiel. Net als de MX-11, beschikt de MX-13 daardoor vanaf nu over een motorrem met ‘single valve activation’. Hierdoor ontstaat meer remvermogen bij een lager toerental. Vanzelfsprekend presteren beide motorremmen over een extreem groot toerengebied maximaal en beperken ze daarmee niet alleen slijtage van de remmen, maar zorgen ook voor een hogere gemiddelde snelheid. 

Het remvermogen van de PACCAR MX-11 is met 10% toegenomen naar 340 kW (463 pk). Nog belangrijker is dat het remkoppel in het gebied tussen de 1.200 en 1.500 tpm met 20% is gestegen. Met deze prestaties zet DAF Components opnieuw de maatstaf in het 11 liter-segment. 

De motorrem van de MX-13 was al ongeëvenaard krachtig bij lage toeren, en doet daar nu opnieuw een schep bovenop. Tussen de 1.000 en 1.450 toeren per minuut levert de nieuwe MX-13 motorrem 20% extra vertragend vermogen op, met een piek van zelfs bijna 30% rond de 1.200 toeren per minuut. Het maximaal vertragend vermogen komt uit op 360 kW (490 pk) vanaf 2.100 toeren per minuut. 

EcoMode

Voor maximale brandstofefficiëncy, kunnen de MX-11 en MX-13 aandrijflijnen – in nauw overleg met de bus- of coachbouwer – ook worden geleverd met een Eco Fuel Mode. Deze motorsetting is primair gericht op het laagst denkbare brandstofverbruik. De Eco Fuel Mode zorgt er onder meer voor dat eerder wordt opgeschakeld en dat de aandrijflijn wat gematigder reageert op een veranderende stand van het gaspedaal. Wie juist extra prestaties zoekt, kiest voor de Eco Perfomance Mode. Deze geeft de powerline juist een alerter karakter door iets later op te schakelen en wat krachtiger te reageren. 

Nieuw ontwikkelde cruise control

Nieuw is verder de werking van de cruise control in glooiend terrein. Predictive Cruise Control zorgt hier niet alleen voor een milde koppelopbouw, maar garandeert op steile hellingen juist een snellere koppelopbouw om de snelheid zo hoog mogelijk te houden, zonder in te leveren op brandstofefficiency.

Eco Roll en Predictive Cruise Control (PCC)  zijn verder geoptimaliseerd. Waar voorheen vlak voor de top van een helling alleen het gas werd weggenomen, wordt de transmissie nu in neutraal gezet wanneer massa en snelheid voldoende zijn om het voertuig met hulp van de kinetische energie over de helling te duwen. Hierdoor worden de rolafstanden van de bus of coach enorm vergroot en kan op lange routes het aandeel EcoRoll zelfs meer dan verdubbelen.

Achterassen verder doorontwikkeld

De lay-out van de complete aandrijflijn is van belang voor een optimale voertuigprestatie en -efficiency. Daarom werd niet alleen de motor volledig doorontwikkeld, maar – als onderdeel van DAF Transport Efficiency – ook de achteras. En dat dient een dubbel doel: het faciliteren van down speeding en daarmee het maximaliseren van de efficiency  én ook het verbeteren van het passagiers comfort. Ook het achterasgewicht is verder gereduceerd.

De efficiëntie van de achterassen is niet alleen verhoogd door toepassing van nieuwe tandprofielen, maar ook door een nieuw productieproces te hanteren. Hierdoor is de nauwkeurigheid van de tandwielgeometrie gemaximaliseerd waardoor de wrijving tussen de tandwielen onderling kon worden geminimaliseerd evenals het geluidsniveau.  Verder gebruikt DAF voor beide achterassen een olie met een lagere viscositeit voor minder wrijving in het differentieel. 

De achterassen profiteren tot slot van nieuw ontwikkelde low-frictie wiellagers en die zorgen eveneens voor een lager brandstofverbruik.

Duurzame brandstoffen voor lagere CO2-footprint

Duurzame brandstoffen die voor een lagere CO2-footprint zorgen, komen op steeds meer plaatsen beschikbaar. Daarom heeft DAF Components de PACCAR MX-motoren geschikt gemaakt voor het rijden op HVO (winst CO2 is 80%), BTL (80%) en GTL (5%). Deze parafine diesels kunnen naast de gewone diesels worden getankt, met behoud van de service-intervallen van tot maar liefst 200.000 kilometer.

DAF Components

Al decennia lang neemt DAF op de internationale markt voor bussen en touringcars een prominente plaats in als onafhankelijke partner van Coach en Bus producenten.  DAF Components levert daarvoor een compleet programma Euro 6-motoren: de PACCAR MX-11 en MX-13, inclusief achteras. Alle DAF motoren onderscheiden zich door een laag brandstofverbruik, een optimale betrouwbaarheid en lange service-intervallen voor de hoogste voertuigbeschikbaarheid en de hoogste opbrengst per kilometer. Datzelfde geldt voor de populaire 9,2 liter PACCAR PR- en 12,9 liter PACCAR MX-motoren, die geleverd worden voor Euro 3-, Euro 4-, en Euro 5-emissiewaarden. 

LF chassis module voor compacte bussen

Het leveringsprogramma van DAF Components omvat ook het chassis van de DAF LF distributietruck, dat een ideale basis vormt voor compacte bussen met 30 tot 40 zitplaatsen. DAF levert dit chassis met wielbasis van 3,05 tot 6,70 meter en met 4,5 liter PACCAR PX-5 viercilinder- en 6,7 liter PACCAR PX-7-zescilinder-motoren (Euro 6) met vermogens van 112 kW/152 pk tot 239 kW/320 pk. De DAF LF chassis module leent zich uitstekend voor de bouw van compacte midi-bussen tot luxueuze VIP-coaches. 

DAF LF Chassis module for coach and bus

Full service voor optimaal rendement

Voor een optimaal rendement, is het zaak dat een bus of  touringcar maximaal kan worden ingezet. Ondernemers met een bus of touringcar met PACCAR-motor kunnen daarom door heel Europa en daarbuiten een beroep doen op de meer dan 1.000 DAF-servicepunten, waarvan er 200 speciaal zijn aangesteld als ‘DAF Coach & Bus-dealer’. Deze bevinden zich langs de belangrijkste doorgaande routes voor personenvervoer en zijn volledig ingericht op het verlenen van service aan systemen die specifiek zijn voor bussen en touringcars. Uiteraard staat ook DAF’s International Touringcar Service 24 uur per dag paraat voor het verlenen van service. DAF-dealers bieden daarnaast reparatie- en onderhoudscontracten aan voor maximale zekerheid vooraf.


 
 
 

Perscontacten

Bent u journalist? Neem contact met ons op voor meer informatie over het bedrijf, onze producten en diensten, of over willekeurig andere onderwerpen.

Rutger Kerstiens
Afdeling Corporate Communications

Tel: +31 (0)40 214 4191
E-mail: rutger.kerstiens@daftrucks.com