DAF lanceert down speeding aandrijflijn componenten op Busworld '17
Aanmerkelijk zuiniger, stiller, krachtiger en comfortabeler
Aanmerkelijk zuiniger, stiller, krachtiger en comfortabeler. DAF Components introduceert op Busworld 2017 in Kortrijk dé innovatie van het jaar: down speeding motoren en bijbehorende assen voor bussen en touringcars. De opnieuw verbeterde PACCAR MX-11 en MX-13-motoren zijn ongekend stil en renderen optimaal bij extra lage toerentallen. Daarnaast introduceert DAF nieuw ontwikkelde extreem snelle DAF achterassen, die - zeker in combinatie met de juiste transmissies - de drijflijn optimaliseren voor een maatstaf zettend laag brandstofverbruik en ongekend hoog reiscomfort.
-
DAF introduceert down speeding motoren en bijbehorende assen voor bussen en touringcars
-Tot wel 6% lager brandstofverbruik
- Hoger comfort voor passagiers
- Maximaal koppel al bij 900 toeren per minuut beschikbaar -
PACCAR MX-11 en MX-13-motoren ingrijpend vernieuwd
- Gereduceerd in gewicht
- Nieuw verbrandingssysteem, turbo en nieuwe kleppentrein
- Nieuwe intelligente olie-, water- en stuurpompen
- Meer koppel, ook bij lage toeren
- Hogere vermogens tot 390 kW/530 pk
- Toonaangevende prestaties motorrem -
Nieuwe, zeer efficiënte achterassen
- Snellere overbrengingen
- Gereduceerd in gewicht
- Verminderde interne wrijvinng
Om elke druppel brandstof optimaal te benutten, heeft DAF de complete aandrijflijnen onder de loep genomen en bij zowel de nieuwe motoren als achterassen de vraag gesteld: hoe kunnen verdere brandstofbesparingen gerealiseerd worden? Het ultieme doel: maximaal rendement, maximale betrouwbaarheid, minimale kosten, maximaal comfort.
Down speeding
Uitgangspunt bij de ontwikkeling van de nieuwe PACCAR MX-11 en MX-13-motoren was een reductie van de toerentallen (‘down speeding’) voor het laagst mogelijke brandstofverbruik. De nieuwe generatie MX-11- en MX-13 leveren hun maximale koppel dan ook al vanaf 900 toeren per minuut, zónder afbreuk te doen aan de prestaties. Daardoor wordt het mogelijk om de PACCAR MX-11 en MX-13-motoren op kruissnelheid rond de 1.050 toeren per minuut te laten draaien.
High Torque
Om ook bij de verder verlaagde toerentallen veel trekkracht en een hoog rijcomfort te bieden, is het koppel van alle nieuwe motoren met 50 tot 200 Nm verhoogd, afhankelijk van het motortype. Verder steeg het vermogen van vrijwel elke aandrijflijn met 10 kW/14 pk tot 15 kW/20 pk.
Noviteiten
Om down speeding mogelijk te maken, werden de PACCAR MX-11 en MX-13-motoren verder doorontwikkeld. Voor beide krachtbronnen geldt dat het ontwerp van onder meer het blok, de koeling, de luchtinlaat, de lagers van de krukas en de zuigers werden aangepast. Ook werd het verbrandingsproces doorontwikkeld en de compressieverhouding verhoogd.
Verder worden nieuwe nog efficiëntere turbo’s toegepast waardoor de motor bij lage toerentallen een nog hoger koppel levert en een efficiëntere verbranding heeft. Met oog op een maximale efficiency past DAF naast een geheel nieuwe oliemodule met verlaagde drukverliezen ook een continu variabele oliepomp toe. Deze nieuw ontwikkelde pomp zorgt dat de oliedruk altijd precies in lijn is met de behoefte van de motor. Dat spaart energie, en dus brandstof. Datzelfde principe geldt ook voor de nieuwe continu variabele koelwater- en stuurpompen. Ook die dragen zo bij aan een lager brandstofverbruik.
Meer vermogen en koppel
De nieuwe PACCAR MX-11-motor is leverbaar met vermogens van 220 kW/299 pk, 251 kW/341 pk, 270 kW/367 pk, 300 kW/408 pk en 330 kW/449 pk. Het koppel van de motor bedraagt 1.350 Nm en 1.500 Nm voor de twee lichtste aandrijflijnen. De krachtigste motorvarianten leveren een koppel van respectievelijk 1.900, 2.100 en 2.300 Nm.
Gerelateerde media
Perscontacten
Bent u journalist? Neem contact met ons op voor meer informatie over het bedrijf, onze producten en diensten, of over willekeurig andere onderwerpen.
Rutger Kerstiens
Afdeling Corporate Communications
Tel: +31 (0)40 214 4191
E-mail: rutger.kerstiens@daftrucks.com