Download
  • 21 juli 2020
  • Bellevue, Washington
  • PACCAR Inc
 

PACCAR behaalt goede kwartaalomzet en -winst

“PACCAR rapporteerde een goede omzet en nettowinst over het tweede kwartaal van 2020”, zei Preston Feight, chief executive officer. “PACCAR sloot aan het begin van het kwartaal haar fabrieken voor vijf weken en heeft de productie geleidelijk hervat, terwijl de bedrijfsprocessen en procedures voor de gezondheid en het welzijn van werknemers, productie-efficiëntie en klanttevredenheid werden verbeterd. Ik ben erg trots op onze fantastische medewerkers die uitstekende prestaties op het gebied van productie en distributie hebben geleverd en tegelijkertijd de strenge gezondheids- en veiligheidsnormen van PACCAR verder hebben verbeterd. "

 
PACCAR-Engine-Factory-Columbus-Mississippi
PACCAR Engine Factory, Columbus, Mississippi
 

PACCAR realiseerde in het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst van $147,7 miljoen, vergeleken met $619,7 miljoen over dezelfde periode vorig jaar. De netto-omzet en de inkomsten uit financiële dienstverlening zorgden in het tweede kwartaal voor een omzet van $3,06 miljard, vergeleken met $6,63 miljard in het tweede kwartaal van 2019.

"De truckproductie van PACCAR en de onderdelenverkoop van PACCAR Parts namen gestaag toe naarmate het kwartaal vorderde. De kwartaalwinsten van PACCAR zijn een direct resultaat van een bewezen bedrijfsmodel: eersteklas vrachtwagens en transportoplossingen, flexibele productieprocessen, een sterke balans en rigoureuze kostenbeheersing met behoud van research- en ontwikkelings- en kapitaalinvesteringen die de groei op lange termijn stimuleren”, voegde Feight toe.

Over het eerste halfjaar behaalde PACCAR een nettowinst van $507,1 miljoen, vergeleken met $1,25 miljard over de eerste zes maanden van vorig jaar. De netto-omzet inclusief de inkomsten uit financiële dienstverlening bedroeg over de eerste zes maanden van 2020 $8,22 miljard, tegenover $13,12 miljard in dezelfde periode vorig jaar.

Mondiale truckmarkt

“De markt voor zware trucks in de Verenigde Staten en Canada veert weer op, omdat de federale- en lokale economieën weer opengaan”, aldus Mike Dozier, senior vice president. “Klanten profiteerden van lagere brandstofkosten en vele sectoren kregen gedurende het kwartaal te maken met hogere vrachtvolumes en verbeterde vrachttarieven. Het aantal orders in de zware truckmarkt lag in juni 28% hoger dan in juni vorig jaar.” Naar schatting zal de markt voor zware trucks in de Verenigde Staten en Canada dit jaar uitkomen op 160.000 – 190.000 trucks, hoewel de marktgrootte en de economie nog te lijden kunnen krijgen van een eventuele heropleving van COVID-19. Peterbilt en Kenworth behaalden tot en met juni een marktaandeel van 29,6% in de Verenigde Staten en Canada, tegenover 29,1% in dezelfde periode vorig jaar.

Harry Wolters, president-directeur van DAF Trucks: “De vraag naar zuinige DAF XF, CF en LF trucks veerde weer op in mei en juni, dankzij de verbeterde Europese economie.” Naar verwachting zal het aantal registraties in het Europese zware trucksegment dit jaar uitkomen op 190.000 tot 220.000 voertuigen.

De Zuid-Amerikaanse zware truckmarkt zal in 2020 uitkomen op naar schatting 60.000 tot 80.000 trucks. “Onze klanten waarderen de degelijkheid en betrouwbaarheid van DAF trucks in Brazilië, waar ze hun werk moeten doen onder de meest veeleisende omstandigheden”, aldus Mike Kuester, assistant vice president van PACCAR Zuid-Amerika. “In de eerste helft van dit jaar behaalde DAF in Brazilië een record marktaandeel van 9,1% in het zware trucksegment.”

PACCAR Parts: uitstekende kwartaalverkopen en winst vóór belastingen

PACCAR Parts behaalde een mooie omzet van $823,7 miljoen in het tweede kwartaal van 2020, ten opzichte van $1,03 miljard die in dezelfde periode van vorig jaar werd gerapporteerd. De winst vóór belastingen bedroeg in het tweede kwartaal $151,9 miljoen, vergeleken met $210,6 miljoen in dezelfde periode van 2019.

Over het eerste halfjaar bedroeg de omzet van PACCAR Parts $1,82 miljard, vergeleken met $2,03 miljard over dezelfde periode vorig jaar. De winst vóór belastingen bedroeg over de eerste zes maanden van dit jaar $366,6 miljoen, vergeleken met $418,2 miljoen over de eerste zes maanden van 2019.

David Danforth, vice-president van PACCAR en general manager van PACCAR Parts, zei: “Sommige klanten stelden het onderhoud van voertuigen uit tijdens het kwartaal, wat van invloed was op de aankoop van onderdelen. De sterkere economie en de groei van het vrachtwagenverkeer in juni zorgden voor een grotere vraag naar aftermarket-diensten.”

Jim Walenczak, PACCAR Parts assistant general manager merkte op: “PACCAR Parts heeft jarenlang geïnvesteerd in zijn e-commerceplatform, wat onze klanten en dealers ten goede komt. De wereldwijde e-commerce omzet van PACCAR Parts steeg in de eerste helft van 2020 met 20% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. " PACCAR gaat door met het vergroten van haar wereldwijde distributiecapaciteit om aan haar klanten toonaangevende aftermarket-onderdelen te leveren. PACCAR's nieuwe 23.000 vierkante meter grote distributiecentrum in Las Vegas, Nevada en het nieuwe 15.000 vierkante meter grote distributiecentrum in Ponta Grossa, Brazilië werden in het tweede kwartaal geopend.

Kenworth, Peterbilt en DAF gaan batterij-elektrische voertuigen produceren

Kenworth, Peterbilt en DAF blijven toonaangevend op het gebied van ‘zero emission’-voertuigen. Op dit moment rijden er bij klanten in Noord-Amerika en Europa meer dan 60 elektrische, hybride- en waterstoftrucks in een veldtest. De levering van volledig elektrische productievoertuigen van PACCAR zal naar verwachting begin 2021 starten.

“De levering van voertuigen met een ‘zero emission’-aandrijflijn zal de komende jaren – en over de gehele industrie bezien – bescheiden blijven vanwege de hoge prijs van de technologie”, aldus Kyle Quinn, PACCAR chief technology officer. “Op de middellange termijn zal de vraag naar ‘zero emission’-voertuigen vooral komen voor toepassing binnen de afvalinzameling, de havens en de lokale distributie, waarbij het aantal af te leggen kilometers per dag relatief laag is en waar geen netwerk voor het opladen/tanken nodig is. Daarnaast zullen milieuzones tot marktvraag leiden.”

PACCAR werkt samen met gerenommeerde ondernemingen op het gebied van oplaadvoorzieningen en van componenten die geïntegreerd zullen worden in PACCAR’s eigen architectuur van voertuigelektronica.

"PACCAR loopt voorop in de ontwikkeling van zware vrachtwagens met waterstofbrandstofcel", aldus Kevin Baney, PACCAR-vice-president en general manager van Kenworth. Kenworth levert 10 Kenworth T680-vrachtwagens met brandstofcel aan verschillende klanten voor veldtesten in de haven van Los Angeles. Kenworth past brandstofceltechnologie van Toyota toe in de Kenworth T680 en Shell leverde de waterstof en de daarvoor benodigde infrastructuur. De vrachtwagens zijn geproduceerd in de Kenworth-vrachtwagenfabriek in Renton, Washington en de technische centra van PACCAR begeleiden de uitgebreide praktijktests.

Peterbilt heeft volledig elektrische trucks voor drie specifieke toepassingen ontwikkeld en veel van deze voertuigen leggen testkilometers af bij klanten. Jason Skoog, vice-president van PACCAR en general manager van Peterbilt: “De 579EV-vrachtwagens worden ingezet in havens en voor regionale distributie, de Model 220-vrachtwagens worden gebruikt door bezorgdiensten;en de Model 520EV's verzamelen en vervoeren afval.”

DAF heeft een reeks elektrische en hybride voertuigen ontwikkeld, die in verschillende toepassingen uitgebreid worden getest door klanten in Europa. “De DAF CF Electric wordt gebruikt in regionale transport- en afvaltoepassingen, de DAF LF Electric is ideaal voor lokale distributie, en de DAF CF Hybrid is ontworpen voor het transport over de lange afstand, terwijl hij ook kan opereren in steden werken waar emissie-eisen gelden,”, aldus Ron Borsboom, executive director productontwikkeling bij DAF.

Investeringen en productontwikkeling

PACCAR’s uitstekende winstcijfers over een lange periode, haar sterke balans en intensieve focus op kwaliteit, technologie en productiviteit hebben de onderneming in staat gesteld om de afgelopen tien jaar $7,1 miljard te investeren in toonaangevende faciliteiten, innovatieve producten en nieuwe technologieën. “PACCAR kiest voor een gedisciplineerde benadering op het gebied van kapitaalinvesteringen en R&D-projecten, waarbij voor lange-termijn-groei wordt geïnvesteerd in aerodynamische truckmodellen, diesel- en ‘zero emissions’ aandrijflijntechnologieën, geavanceerde systemen die de chauffeur ondersteunen, diensten op het gebied van ‘connectivity’ en in productie- en distributiemethodes van de toekomst. We schatten dat kapitaalinvesteringen tussen $525 en $575 miljoen liggen, en uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling tussen $265 en $295 miljoen”, aldus Darrin Siver, senior vice president.

PACCAR Financial behaalt goede resultaten

PACCAR Financial Services (PFS) heeft een portfolio van 202.000 trucks en trailers, met een portefeuillewaarde van $15,05 miljard. Dat is inclusief PACCAR Leasing, een belangrijke full-service truckleasemaatschappij. De winst vóór belastingen bedroeg in het tweede kwartaal $55,5 miljoen, vergeleken met $80,3 miljoen in het tweede kwartaal van 2019. De omzet van PFS in het tweede kwartaal van 2020 bedroeg $360,3 miljoen, vergeleken met 361,4 miljoen over hetzelfde kwartaal in 2019. Over de eerste zes maanden van het jaar bedroeg de omzet van PFS $744,0 miljoen, vergeleken met $710,9 miljoen over dezelfde periode vorig jaar.

“De portfolio van PFS presteerde goed in het tweede kwartaal van 2020”, aldus Todd Hubbard, PACCAR vice president. “De markt voor gebruikte trucks heeft te maken met lagere restwaardes. PACCAR Financial investeert in een wereldwijd netwerk van Used Truck Centers om een toenemend aantal gebruikte vrachtwagens met betere verkoopmarges te kunnen verkopen. PFS heeft onlangs een Used Trucks Center geopend in Denton (Texas) en Praag (Tsjechië) en is van plan ook in Madrid (Spanje) een Used Truck Center te openen.”

 
 

Perscontacten

Bent u journalist? Neem contact met ons op voor meer informatie over het bedrijf, onze producten en diensten, of over willekeurig andere onderwerpen.

DAF Corporate Communications:

Rutger Kerstiens

Tel: +31 (0)40 214 4191
E-mail: rutger.kerstiens@daftrucks.com