
Nieuwe Generatie DAF XD en XF Electric zetten de norm
Optimale efficiëntie, veiligheid en comfort
DAF Trucks start de serieproductie van de volledig elektrisch aangedreven DAF XD en XF Electric. Nieuwe, geavanceerde aandrijflijnen in combinatie met de zeer aerodynamische vormgeving van de voertuigen maken ‘zero emission’ actieradii mogelijk van meer dan 500 kilometer op een enkele acculading. Daarnaast zetten ze op het gebied van veiligheid en comfort de nieuwe norm.
- Ultra-moderne PACCAR EX-D1 en PACCAR EX-D2 aandrijfunits
- Vermogens van 170 kW (230 pk) tot 350 kW (480 pk)
- Transmissie met 3 versnellingen en planetaire tandwielstelsel: laag gewicht, hoge efficiëntie, comfortabel en ultrasnel schakelgedrag
- Indrukwekkend laag energieverbruik
- Modulaire batterijpakketten ‘op maat’
- Samenstellingen met 2 tot 5 pakketten: van 210 tot 525 kWh
- Emissievrije ranges van 200 tot meer dan 500 kilometer
- Slim batterijmanagementsysteem
- Uitsluitend LFP-batterijen
- Vrij van kobalt en nikkel
- Lange levensduur, 8 jaar garantie
- Tot 100% oplaadbaar zonder concessies aan levensduur
- Hoge veiligheid
- Geschikt voor AC-laden en DC-snelladen
- Uitstekende opbouwvriendelijkheid van XD en XF Electric chassis
- 650 V e-PTO als optie leverbaar
- Bolt & Play pakket voor zijladers
- Reeks aan as-configuraties en cabinevarianten
- DNA van DAF XD en XF als standaard
- Electric-modellen leverbaar als 4x2 trekkers en bakwagens en 6x2 bakwagens met gestuurde voor- of naloopas
- GCW’s tot 50 ton
- Dagcabine, slaapcabine en slaapcabine hoog
- Lage positie cabine in combinatie met grote voorruit en lage ruitlijnen voor onovertroffen direct zicht
- DAF Digital Vision System en DAF Corner View voor superieur indirect zicht
- Uitstekend gebruiksgemak en subliem rijcomfort
- ‘One pedal drive’
- Subtiele blauwe accenten in ex- en interieur
In 2018 was DAF Trucks de eerste truckfabrikant in Europa die een volledig elektrische distributietruck op de markt bracht. Sindsdien zijn in heel Europa vele tientallen CF Electric en LF Electric voertuigen door toonaangevende transportondernemers in ‘zero emission’ toepassingen in gebruik genomen. De trucks worden ingezet om supermarkten te bevoorraden, container-shuttles uit te voeren en afval op te halen in stedelijke gebieden.
Met de Nieuwe Generatie DAF XD Electric en XF Electric brengt DAF het volledig elektrisch transport naar een nog hoger niveau. Beide innovatieve voertuigseries zijn gebaseerd op de veelvuldig bekroonde XD- en XF-series. Ze bieden dan ook dezelfde ongeëvenaarde kwaliteit, efficiëntie en veiligheid, gecombineerd met een ultiem chauffeurscomfort.
Ultramoderne aandrijfunits
De nieuwe DAF XD Electric en DAF XF Electric worden aangedreven door efficiënte en betrouwbare permanent-magneet aandrijfunits: de PACCAR EX-D1 en de PACCAR EX-D2 met vermogens van 170 kW/230 pk tot 350 kW/480 pk.
De aandrijfunits zijn zeer compact geconstrueerd en bestaan uit twee afzonderlijke elektromotoren en een centrale, geïntegreerde transmissie met drie versnellingen. Planetaire tandwielstelsels zorgen ervoor dat altijd de juiste overbrengingsverhouding gekozen wordt en dat bij inzet onder deellast, indien mogelijk, slechts één van de twee elektromotoren geactiveerd wordt voor maximale efficiency. Zodra méér vermogen en/of koppel nodig is, bijvoorbeeld tijdens het accelereren, het rijden in een heuvelachtige omgeving of bij het afremmen op de motor, wordt onmiddellijk en onmerkbaar het tweede deel van de aandrijfunit geactiveerd. De compacte oplossing met twee planetaire tandwielstelsels is ook nog eens tientallen kilo’s lichter dan een conventionele transmissie. Dat komt het laadvermogen van de truck ten goede, terwijl het schakelen snel en zeer comfortabel verloopt.
PACCAR EX-D1: XD Electric
De PACCAR EX-D1 aandrijfunit wordt geleverd in de DAF XD Electric voor solo-inzet met GVW’s tot 29 ton. Er is daarbij keuze uit drie vermogensvarianten: 170 kW (230 pk), 220 kW (300 pk) en 270 kW (370 pk), elk met een maximaal koppel van 1.500 Nm. De motoren zijn te combineren met 2 tot 5 batterijpakketten, met een bruto capaciteit van 210 kWh tot 525 kWh. De PACCAR EX-D1 aandrijflijnen lenen zich bij uitstek voor bijvoorbeeld de bevoorrading van winkels en het ophalen van containers en afval. Het maximale regeneratieve remvermogen bedraagt voor alle PACCAR EX-D1 aandrijflijnen 270 kW.
PACCAR EX-D2: XD en XF Electric
Voor het zwaardere werk biedt DAF de krachtigere PACCAR EX-D2 elektromotor. Deze is leverbaar in de XD en XF Electric en is beschikbaar met 270 kW (370 pk), 310 kW (420 pk) en 350 kW (480 pk). Deze aandrijfunits hebben een indrukwekkend koppel van 2.400 Nm en zijn geschikt voor GCW’s tot 50 ton. De aandrijflijn wordt geleverd met minimaal 3 en maximaal 5 batterijpakketten met een bruto capaciteit van 315 kWh tot 525 kWh. De PACCAR EX-D2, met een regeneratief remvermogen van 350 kW, is de optimale keuze voor zwaardere toepassingen of het goederenvervoer over langere afstand.
Modulaire batterijpakketten ‘op maat’
Om de elektrische voertuigen optimaal af te kunnen stemmen op de behoeften en toepassing van de klant, biedt DAF een uitgebreide serie batterijsamenstellingen met 2 tot 5 pakketten. Tenslotte heeft niet iedere klant de maximale actieradius van 500 ‘zero emission’ kilometers nodig, zeker niet wanneer de truck per dag een beperkt aantal kilometers aflegt, elke avond op de thuisbasis terugkeert en daar opgeladen kan worden. Dat scheelt ook in het voertuiggewicht en draagt bij aan een hoger laadvermogen.
De keuze voor 5 accupakketten maakt echter wel meer dan 500 ‘zero emission’ kilometers op één acculading mogelijk. Met een optimale voertuig- en oplaadplanning kunnen de XD en XF Electric in de praktijk daarmee zelfs 1.000 volledig elektrische kilometers per dag afleggen, wat ze ook geschikt maakt voor de lange afstand.
De indrukwekkende range komt voor een groot deel op het conto van de zeer efficiënte PACCAR EX-D1 en EX-D2 aandrijflijnen, in combinatie met DAF’s slimme batterijmanagementsysteem, dat de in de batterij opgeslagen energie zo zuinig mogelijk over de aandrijflijn en andere componenten verdeelt.
Ook het bijzonder aerodynamische design van de trucks draagt nadrukkelijk bij aan de gunstige verbruikscijfers en actieradius. Het aerodynamische en taps toelopende ontwerp van de cabine met de afgeronde voorruit en het ontbreken van naden, zorgt voor een zo gunstig mogelijke luchtweerstand, dat zich regelrecht vertaalt in een zo laag mogelijk energieverbruik. Ook de sideskirts, spoilers, fenders en aeroplate onder de cabine spelen daarbij een rol, net als de digitale camera’s die de spiegels vervangen.
͏
Perscontacten
Bent u journalist? Neem contact met ons op voor meer informatie over het bedrijf, onze producten en diensten, of over willekeurig andere onderwerpen.
Rutger Kerstiens
Afdeling Corporate Communications
Tel: +31 (0)40 214 4191
E-mail: rutger.kerstiens@daftrucks.com
