DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. Meer informatie vindt u in onze Cookieverklaring.
 
  • maandag 14 mei 2018
  • Eindhoven
  • DAF Nederland
 

The new XF voor Driessen Speciaaltransport

The new XF noteert veelbelovend verbruik

Driessen Speciaaltransport B.V. in Horst heeft onlangs vijf nieuwe DAF XF 450- en twee CF 450-trekkers aangeschaft. Ze worden ingezet voor (zwaar) vervoer van geprefabriceerde (prefab) betonnen wanden op binnenladeropleggers. De eerste drie trekkers zijn onlangs geleverd door Allers Bedrijfswagens BV Venlo. De nog prille ervaringen met de nieuwe generatie XF zijn goed. Al direct tekent zich het door DAF geclaimde lagere verbruik in de praktijk af.

 
2 DAF XF Trucks voor Driessen
 

‘De eerste verbruikscijfers zijn veelbelovend. Het lijkt er sterk op dat het door DAF beloofde 7 procent lagere verbruik bij ons haalbaar is’, zegt Fred Driessen, directeur van Driessen Speciaaltransport B.V. Het bedrijf heeft prima vergelijkingsmateriaal. Momenteel heeft het 38 DAF XF-trekkers in gebruik, waaronder ook een flink aantal van de vorige generatie. Dus is goed te zien hoeveel zuiniger de nieuwe XF is.

Opstapje naar autonoom rijden

Comfort en veiligheid zijn volgens Driessen van topniveau, dankzij de uitgebreide hoeveelheid standaard assistentiesytemen, zoals Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Departure Warning en een geavanceerd noordremsysteem. Ook Predictive Cruise Control draagt tegelijk bij aan het bereiken van een zo gunstig mogelijk verbruik. Driessen: ‘Je kunt eigenlijk stellen dat de nieuwe XF met al deze systemen een opstapje is naar autonoom rijden. Erg fijn is ook de nieuwe, geavanceerde automatische airco. Die gebruikt restwarmte van de motor. Dat is eveneens positief voor het verbruik.’
Met deze DAF-order gaat het gedeeltelijk om vervanging en gedeeltelijk om uitbreiding. Vier van de zeven XF-trekkers hebben een kort chassis en een verschuifbare schotel. Verder zijn er twee low deck-versies met een in hoogte verstelbare schotel. Driessen: ‘Deze trekkers gebruiken we vooral voor onze uitschuifbare megatrailers om zeer grote betonnen wanden te transporteren. Verder krijgen we nog een XF 450 met een standaardchassis. Per jaar leggen de trekkers bij ons zo’n 120.000 kilometer af. Ze staan eigenlijk niet stil.’

Driessen al 75 jaar!

Driessen Speciaaltransport viert dit jaar zijn 75-jarige bestaan. ‘We zijn in de loop der jaren uitgegroeid tot de grootste in het transport van prefab betonnen wanden. Dat is onze specialiteit. We rijden naar bestemmingen in Nederland, België, Duitsland en Engeland. Het gewicht van de lading zit tegen het maximaal laadvermogen, maar de XF 450 levert voldoende kracht. Het hoge koppel van de nieuwe XF bij een lager toerental is voor dit werk prima. Bij 85 km/uur draait de motor slechts 1.089 toeren.’
Driessen vertelt dat de hoeveelheid werk flink toeneemt door de groeiende vraag naar betonnen wanden voor de woningbouw. De verwachting is dat die groei voorlopig nog wel zal doorzetten. ‘En dat betekent dat in de toekomst wellicht verdere uitbreiding van het wagenpark nodig is.’


Perscontacten

Bent u journalist? Neem contact met ons op voor meer informatie over het bedrijf, onze producten en diensten, of over willekeurig andere onderwerpen.

DAF Corporate Communications:

Rutger Kerstiens

Tel: +31 (0)40 214 4191
E-mail: rutger.kerstiens@daftrucks.com