DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. Meer informatie vindt u in onze Cookieverklaring.
 
  • woensdag 27 september 2017
  • Eindhoven
 

State of the art DAF XF 460 voor zwaar werk

Jan Kees Boer Transport B.V. in Nieuw-Lekkerland heeft een indrukwekkende DAF 

 
DAF XF Truck Jan Kees Boer
 

Deze DAF is ‘State of the art’. Dat is volgens Wim Suiker van Jan Kees Boer Transport B.V. de beste omschrijving voor de truck. Hij is chauffeur en machinist tegelijk. Daarnaast draagt hij de eindverantwoordelijkheid voor het onderhoud van een wagenpark met tachtig eenheden: onder meer trekkers en bakwagens, waarvan zeventien met kranen en/of zijlift, trailers, heftrucks en hoogwerkers.

Van relatief standaard voertuig naar dedicated machine

‘Wij werken al vele jaren met DAF als het gaat over het bouwen van speciale voertuigen. Hierbij is een bijzondere relatie ontstaan waarbij we naast en met elkaar oplossingen aandragen. Feitelijk wordt van een relatief standaard voertuig een dedicated machine gebouwd die voorbereid is op een gebruiksduur van vijftien jaar’, aldus Suiker, die onlangs zijn 25-jarige jubileum bij Jan Kees Boer Transport heeft gevierd.

De DAF XF 460 FTS met Space Cab, automaat en MX Engine Brake heeft een waslijst aan specialiteiten. Een antistofschild maakt hem geschikt voor gebruik op bouwterreinen. Verder heeft het chassis versterkte langsliggers en is het voorbereid voor een lage en extra stijve opbouw voor de kraan. Dat is een HIAB X-HiPro 558EP-5, die 3.150 kg kan hijsen tot 14,5 meter ver. Het bijzondere van de opbouw is dat de kraan in kan vouwen met aangekoppelde grijper en rotator. Afkoppelen van deze attributen is dus niet nodig. Dat is praktisch en scheelt tijd.

Extreem sterk en stijf chassis

De DAF heeft een extreem sterk en stijf chassis. ‘Dit heeft een zeer positieve invloed op het kraangebruik. Vooral met de steunbalken half uitgeschoven is nog steeds veel kraancapaciteit beschikbaar. Zelfs als de achterbalk niet uitgeschoven kan worden, doordat de oplegger gedraaid achter de trekker staat, is nog behoorlijk veel te hijsen. Dit is allemaal te danken aan een stijf hulpframe en een goede afstemming tussen truckleverancier en kraanopbouwer.’

De DAF XF 460 FTS heeft Adaptive Cruise Control, Forward Collision Warning, Advanced Emergency Brake, Lane Departure Warning en Vehicle Stability Control. Hij is voorzien van een extra camera aan de zijkant van de cabine voor nog beter zicht naast de auto. Bovendien is er extra verlichting gemonteerd. Voor het off-road gebruik is er bovendien een Robson drive gemonteerd tussen trekas en sleepas. Hierdoor zijn tijdens het off-road rijden zowel trekas als sleepas aangedreven.


Perscontacten

Bent u journalist? Neem contact met ons op voor meer informatie over het bedrijf, onze producten en diensten, of over willekeurig andere onderwerpen.

DAF Corporate Communications:

Rutger Kerstiens

Tel: +31 (0)40 214 4191
E-mail: rutger.kerstiens@daftrucks.com