DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. Meer informatie vindt u in onze Cookieverklaring.
still-paccar-motor

Schone diesel-technologie

De moderne verbrandingsmotor wordt nu nóg schoner en duurzamer

 

Ondanks de vooruitgang op het gebied van alternatieve technologieën, zoals hybride elektrische, volledig elektrische oplossingen en waterstofoplossingen, blijft in de nabije toekomst de dieselmotor de primaire aandrijflijn voor commerciële voertuigen. Op dit moment is geen enkel ander type motor zo efficiënt, kosteneffectief en betrouwbaar.

 
 

Verbetering van dieselmotorprestaties

Door toepassing van onder andere geavanceerde inspuittechnieken en systemen voor de nabehandeling van uitlaatgassen zijn moderne dieselmotoren al heel ‘schoon’. Wat er uit de uitlaat komt, is nauwelijks meer meetbaar.

DAF zal de dieselmotor – die kampioen blijft in efficiency, betrouwbaarheid en gunstige operationele kosten – blijven verbeteren en verfijnen om ook op het gebied van emissies nog weer verdere stappen te zetten. Nog verdere verbeteringen mogen daarnaast verwacht worden door de komst van nieuwe soorten brandstoffen.


 
 

Enorme vermindering van NOx- en roetuitstoot

Het is goed om eens stil te staan bij de indrukwekkende stappen die op het gebied van emissies van vrachtwagens al gerealiseerd zijn. Een moderne truck met Euro 6-dieselmotor stoot maar liefst 95% minder stikstofoxiden uit dan een vrachtwagen van 25 tot 30 jaar geleden. En de uitstoot van roetdeeltjes is in diezelfde tijdspanne met niet minder dan 97% gereduceerd.

Met andere woorden:

Één Euro 1 truck van 1994 stoot evenveel stikstofoxiden uit als 20 trucks van nu.

En wanneer we puur naar de roetdeeltjes kijken: één Euro 1 truck van 1994 is net zo vervuilend als 35 moderne trucks van nu.

Euro 1 6 compared

En hoe zit het met CO2?

De DAF-trucks van de laatste generatie zijn maar liefst 20% zuiniger dan hun voorgangers van 20 jaar geleden. En 20% minder brandstofverbruik betekent in dit geval regelrecht 20% minder CO2-uitstoot.

 

 
 
 
 

Gerelateerde informatie