DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. Meer informatie vindt u in onze Cookieverklaring.
Hummel Transport
Andre Hummel
Hummel Transport

'Bijna 18 % lager verbruik met mijn nieuwe DAF XF’

André Hummel, Hummel Transport

 

André Hummel: "Met mijn vorige DAF XF reed ik 1 op 3,2. Met de nieuwe kom ik nu op een verbruik van 1 op 3,7. Dat is bijna 18% minder. En dat met hetzelfde vermogen, dezelfde opleggers en dezelfde lading. Ik vind dat een verrassende en ook welkome meevaller. Ik ben eigenrijder. Dan is brandstof een post waarop ik flinke besparing kan boeken."

De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat mijn vorige XF nog een euro 3-exemplaar was, een DAF 95.480. Daarmee heb ik elf jaar en 1,1 miljoen kilometer gereden. Met mijn nieuwe DAF XF 480 sla ik dus wat modelgeneraties over. Toch blijft het opmerkelijk dat DAF in goed tien jaar ontwikkeling zo’n sprong voorwaarts heeft gemaakt. Ik heb de nieuwe XF nog alleen in de koudere wintermaanden gereden. Ik denk dat het verbruik in de zomer met zomerdiesel tegen de 1 op 3,8 of zelfs 3,9 zal uitkomen.

 
 

Verlicht DAF-logo

Ik rij veel voor Koopman Cargo. De naam van dit bedrijf staat op de cabine. Op de portieren staat mijn naam. Verder is mijn XF480 te herkennen aan enkele accessoires. Aan de voorkant van het dak heb ik een verchroomde balk met verstralers laten monteren. En het DAF-logo is met LED's verlicht.

Ik doe veel ritten in Nederland en België en vervoer regelmatig papier en karton voor Smurfit Kappa. In de oplegger passen tien rollen papier van elk circa 3.000 kilogram. Dan ben je dus met 30 ton op pad. Smurfit Kappa maakt hiervan kartonnen verpakkingen. Dat zijn eindproducten, die neem ik vaak mee terug. Dan is de lading lichter. Ik kom dan aan een gewicht van tussen de 7 en 14 ton lading.

Wereld van verschil

"Het comfort is ook een wereld van verschil. De XF480 is veel stiller. De cabine – ik heb een Space Cab – is heel fijn. Dashboard en interieur zijn afgewerkt met fraaie materialen. Ik heb een aantal extra’s gekozen, onder meer een stand-airco. Echt super als je de rusttijd bij warm weer in je cabine doorbrengt. Je rust dan beter uit en je bent daarna lekker fit."

Aandrijflijn verdient grote plus

Wat mij nog meer is opgevallen aan de nieuwe XF? Dat is toch zeker ook de aandrijflijn. De motor van mijn 95.480 maakte bij kruissnelheid van 85 km/uur circa 1.200 toeren per minuut. Dat kwam voor een deel ook door de wat kleinere maat wielen op de aangedreven as. Met de nieuwe XF480 zit ik bij dezelfde snelheid net iets boven de duizend toeren. En de nieuwe geautomatiseerde TraXon-versnellingsbak is een hele vooruitgang. Hij schakelt vlotter. Je hoeft minder lang te wachten. En de achteruit grijpt sneller en soepeler aan. De aandrijflijn verdient dus een grote plus.

 
 

Facts & Figures

Hummel Transport, St. Geertruid

colleagues_rgb_outline

1

Medewerkers

Highway

1.1

Aantal km in miljoenen

fuel consumption

18

Minder verbruik %

 
LinkedIn